Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerstrategie

Dossier: alle informatie over Leerstrategie

Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Daarbij horen de stappen die hij zet om het leerdoel te bereiken, zoals:

  • Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken,
  • Verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis
  • Het gebruiken van voorbeelden om dingen te onthouden.

Leerstrategieën zijn een onderdeel van de cognitieve strategieën. Dat zijn de manieren waarop de leerling informatie verwerkt, zoals het oplossen van problemen en het focussen van de aandacht.

Zo leer ik leren! Leerstrategie

Prikkelende poster  - te downloaden of te bestellen bij Onderwijs Maak Je Samen.

Leren leren

 Poster Leren leren - te bestellen bij Eduforce. Klik voor een vergroting.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 mei 2020

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is begaafdheid?Wat is begaafdheid?
 Wij-leren.nl Academie
Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooZelfregulerend lerenZelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën - Arja KerpelFormatieve assessmentLeren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk - Arja KerpelHandboek leren lerenHandboek leren leren - 5 krachtige principes - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelMisdiagnose van hoogbegaafdenMisdiagnose van hoogbegaafden - Arja KerpelLeren zichtbaar makenLeren zichtbaar maken - John Hattie - Arja Kerpel

Samenvatting

Draagt het aanleren van leesstrategieën bij aan de prestaties van leerlingen in vaklessen zoals biologie en geschiedenis? - redactie

Opinie

AI docenten lerendenHoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen - Wilfred Rubens

Verdieping

Wat er niet klopt bij John HattieWat klopt er niet bij John Hattie? - Dolf JansonLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanFaalangst begeleidenWe moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is! - Ivo MijlandBuitenschools lerenLeren van de buitenwereld - Dolf JansonComplimenten en belonenWerkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen? - Marjoke HinnenExamenvrees Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp! - Ivo MijlandManier van leren moet kloppenDe manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt - Dolf JansonFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkTop down denkenTop-down denken in onderwijs en opvoeding - Lisanne van NijnattenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelAcht dimensiesLeren: wat is dat eigenlijk - Robert-jan SimonsLerend werkenLerend werken: tautologie of uitdaging? - Robert-jan SimonsVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de MortelHoe hebben wij intelligentie gefundeerd?Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd? - Theo de KeulenaarHet overschatte hoofdHet overschatte hoofd - Jellie de Jong

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.