Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Dossier: alle informatie over ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ook wel aandachtstekortstoornis genoemd.

Dit tekort aan aandacht wil niet zeggen dat een kind met ADHD te weinig aandacht krijgt, maar het betekent dat iemand met ADHD onvoldoende aandacht kan schenken aan zijn omgeving.

Kinderen met ADHD vinden het lastig om de aandacht bij één ding tegelijk te houden. Met andere woorden: ze hebben een gebrek aan concentratie.

ADHD symptomen

Kinderen met ADHD vallen je als leerkracht op in de klas. Ze vertonen een aantal gedragingen die kenmerkend zijn voor hun (ontwikkelings)stoornis.

  • Kinderen met ADHD zijn beweeglijk en kunnen heel moeilijk op hun plaats blijven zitten.
  • Als ze op hun plek zitten, wriemelen ze nog met allerlei spullen en zitten te wiebelen.
  • Ze zijn vaak drukke praters en roepen voor hun beurt.
  • Ze dringen zich vaak op in het spel van andere kinderen (verstoren dat dus).
  • Ze missen een deel van je instructie, doordat ze hun aandacht er niet lang bij hebben.
  • Ze vermijden of hebben een afkeer van taken die langdurige geestelijke inspanning vereisen.
  • Ze hebben moeite met automatiseren, door een kleiner werkgeheugen.
  • Ze hebben vaak “ongelukjes”.
  • Kinderen met ADHD zijn vaak gauw gefrustreerd als iets niet lukt.
  • Ze hebben een slechtere emotieregulatie.
  • Deze kinderen reageren vaak primair, doordat ze minder interne spraak hebben.
  • Hun innerlijke motivatie om door te werken aan iets, is kleiner dan bij andere kinderen.
  • Kinderen met ADHD zijn vaak op zoek naar sterke prikkels (thrillseeking behaviour).
  • Deze kinderen hebben moeite met “tijd”. Ze schatten de tijd om iets te doen, vaak te kort.

Bron: Horeweg, A. "Gedragsproblemen in de klas".

Boeken over ADHD

Handboek gedrag op school - Complete set

Een uniek en onmisbaar naslagwerk voor leraren. In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen.

Handboek gedrag op school

ADHD in de klas

Praktische gids voor leraren
Hoe laat je 'drukke' leerlingen opletten in de les?
Wist je dat adhd vaak samengaat met andere stoornissen?
Hoe vermijd je negatieve interacties?
 
ADHD in de klas
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 12 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Roos van Leary in de klasRoos van Leary in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wat stuitert daar door je klas?Wat stuitert daar door je klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren - Helèn de JongOverprikkeldOverprikkeld - Praktische strategieën om de wereld structuur te geven - Arja KerpelPittige pubersPittige pubers - Opvoeden van je puber met ADHD of autisme - Marleen LegemaatWiebelen en friemelen in de klasWiebelen en friemelen in de klas - Arja KerpelIk snap het wel, maar niet zo snel…Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid - Arja KerpelCoachen van kinderenCoachen van kinderen met zwakke executieve functies - Arja KerpelSlim maar...Slim maar.. Hoe je de executieve functies kunt versterken - Arja KerpelKrachtig anders lerenKrachtig anders leren - Kernvisie methode - Arja KerpelHoogbegaafd met stoornisHoogbegaafde kinderen met stoornissen - Arja KerpelOmgaan met adhd op schoolOmgaan met ADHD op school - Anton HorewegADHD in de klas; praktische gids voor lerarenADHD in de klas; praktische gids voor leraren - Niels de Jong Executieve functies ontwikkelen in de klasExecutieve functies ontwikkelen in de klas - wat jij als leerkracht kunt doen - Machiel Karels

Samenvatting

ADHD uitlegADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling - Arja Kerpel

Opinie

ADHD is geen ziekteADHD is geen ziekte - Laura Batstra

Verdieping

Wat zijn executieve functies?Executieve functies, wat zijn dat? - Anton HorewegBegeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornisBeter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen - Eleonoor van GervenGilles de la TouretteGilles de la Tourette - symptomen - behandeling - test - Machiel KarelsCoaching leerlingWat verdieping in de zorgleerling voor u én de zorgleerling kan betekenen - Joop StroesNeurofeedback en werkgeheugentrainingADHD behandeling: placebo-effect of bewezen werking? - Miriam de HeerBesturingssysteemHoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’? - Miriam de HeerScheiding oudersKinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt - Miriam de HeerVoeding en lifestyleWat werkt bij ADHD? Over lifestyle, voeding en vitamines. - Miriam de HeerMotivatie en energieHoera, vakantie! Ouders kunnen er soms tegenop zien - Miriam de HeerJagerskinderenKansen creëren voor kinderen met ADHD - Anne van HeesInterventies gedragsproblemenInterventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap - Monique BaardADHD tipsADHD - tips voor de leerkracht - Anton HorewegMindfulness oefeningenMindfulness in de Klas - Hélène van OudheusdenGedragsproblemenIndicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen - Machiel KarelsRed de ADHD diagnoseRed de ADHD diagnose - Laura BatstraConcentratieproblemenConcentratieproblemen - analyse en suggesties - Machiel KarelsADHD misdiagnoseDiagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest - Willem de JongTalentontwikkeling van executieve functiesTalentontwikkeling: de waarde van executieve functies - Nadine van der Hartleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul FilipiakGilles de la TouretteGilles de la Tourette - symptomen - behandeling - test - Machiel KarelsHoe help je een leerling met ADHD?ADHD en school - Marieke StomphorstLesgeven aan leerlingen met ADHDLesgeven aan leerlingen met ADHD - Marieke StomphorstZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de HeerExecutieve functies in de klasExecutieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen. - Anton Horeweg

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.