Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Voorlezen

Dossier: alle informatie over Voorlezen

Voorlezen is hardop lezen voor anderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen beter presteren op school als ze elke dag worden voorgelezen. Voorgelezen worden vergroot de woordenschat van kinderen en het taalbegrip. Voorgelezen worden stimuleert daarnaast het inlevingsvermogen en kan bijdragen aan het zelfvertrouwen van het kind. Ook kan het horen van verhalen het kind helpen zich beter te uiten. Tenslotte zijn kinderen sneller geneigd om zelf later ook meer boeken te lezen als ze vroeger werden voorgelezen.

Als kinderen worden voorgelezen, maken ze een voorstelling en vullen ze hun eigen levenservaring in. Interactief voorlezen is een vorm van voorlezen waarbij de verteller steeds vragen stelt over het verhaal of de bijbehorende afbeeldingen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klasMondeling taalgebruik en woordenschat in de klas
 Wij-leren.nl Academie
KleutertaalKleutertaal
 Medilex Onderwijs

Samenvatting

Effect van voorlezen in vreemde taal op taalvaardigheidHet effect van voorlezen in een vreemde taal op de taalvaardigheid van leerlingen - redactie

Opinie

Elkaar verstaan onderwijsElkaar verstaan - Jan Bransen

Verdieping

Interactief voorlezenInteractief voorlezen onder de loep - Sieneke GoorhuisAudio-ondersteuning bij lezen van schoolboekenAudio-ondersteuning bij het lezen van je schoolboek - Anneke WijtvlietTaal tips voor thuisonderwijsTaaltips voor thuis - Paul FilipiakTaalontwikkelingTaalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen - Steven PontLezen en schrijvenEen lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs - Gerdineke van SilfhoutFormatieve evaluatie literatuuronderwijsFictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken - Gerdineke van SilfhoutVisie op literatuuronderwijsLezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen - Gerdineke van SilfhoutLuisterboeken kinderenLuisterboeken voor kinderen, waar vind je die? - Marleen LegemaatTips om ontspannen om te gaan met je gezinHoe houden we het gezellig?! - Bertine van den Oevertips voorlezen thuisVoorleestips voor thuis - Lilian van der BoltGedachteloze leesvaardigheden-2Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip - Paul FilipiakPrentenboeken over vroegerRijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger - Bertine van den OeverInteractief voorlezen voor jonge kinderenInteractief voorlezen voor jonge kinderen - Judith StoepHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakPrentenboeken goed voor woordenschatWoordenschat uitbreiden met prentenboeken - Paul Filipiak

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.