Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Bildung

Dossier: alle informatie over Bildung

Bildung is algemene en persoonlijke vorming. Het gaat om een streven naar eruditie, beschaving en mentale flexibiliteit.

Bildung is het ontwikkelen van denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter, zodat je kunt omgaan met de complexiteit van de huidige wereld en met het onbekende van de toekomstige wereld.

Bildung vereist denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter.

Het begrip Bildung is ontwikkeld door Wilhelm von Humboldt (1767-1835), maar heeft door de jaren heen bij verschillende mensen verschillende idealen opgeroepen en is qua inhoud dus steeds in ontwikkeling.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 17 mei 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Het prachtige risico van onderwijsHet prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta - Machiel Karels3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsEssential SchoolsThe Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent - Machiel KarelsHet AlternatiefHet Alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs! - Machiel KarelsEen school in transitieEen school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud - Machiel KarelsOnderwijs als AmbachtOnderwijs als Ambacht - Machiel Karels

Samenvatting

pedagogiek en opvoedkundePedagogiek en opvoedkunde - Machiel Karels

Opinie

Curriculum geen visieEen curriculum is nog geen visie - Gert BiestaBrede vormingBrede vorming maakt onderwijs mooier en completer - Alex de BruijnStaat van de leraarDe Staat van de Leraar - Marjolein ZwikOnderwijsontwikkelingAleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?” - René LeverinkLezend in BiestaLezend in Biesta - Harm KlifmanOrganisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de Bruijn

Verdieping

Talentenscan motiveertHoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert - Nadine van der HartInnerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaTijd voor pedagogiek Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming - Gert BiestaVolwassen in de wereld Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert BiestaUitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?Leerkracht én leerling centraal - Marcel van HerpenPersoonsvorming: socialisatie of subjectificatiePersoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie? - Gert Biestaleerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachtenLeerwensen formuleren en reflectie - Peter RuitWereldgericht onderwijs -1-Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid - Gert BiestaBiesta reflectieReflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta - Harm KlifmanOndernemende pedagogenOndernemende pedagogen gezocht! - Bert KalkmanWereldgericht onderwijs -2-Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs - Machiel KarelsTalenten herkennen en ontwikkelenTalenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging! - Nadine van der HartOpbrengst toetsen en doel van onderwijsToetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs! - Dolf JansonOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiMorele groei Levinas (1)Morele groei vanuit het kind zelf -1- - Hilde van RossenMorele groei Levinas (1)Morele groei vanuit het kind zelf -1- - Hilde van RossenHoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2Morele groei vanuit het kind zelf -2- - Hilde van RossenSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert BiestaCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert Biestaburgerschapsvorming eigenheidPedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming - Gert BiestaEvidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2) - Dick van der WaterenStaat van onderwijs en hoe verderOver de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg - Marcel van Herpenleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieDrie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen Faberonvoldoende-voor-burgerschapHet regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen? - Piet van der PloegFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel Karelsleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.