Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Groepsvorming

Dossier: alle informatie over Groepsvorming

Elk jaar maakt een groep of klas alle fases van groepsvorming door. Het is belangrijk om deze fases te (her)kennen en erop in te spelen, zodat je het proces kunt ombuigen tot een positief groepsklimaat.
 
Deze fases in groepsvorming zijn:
  • Forming: de verkenningsfase
  • Storming: de hiërarchie wordt vastgesteld
  • Norming: de leiders bepalen de ongeschreven regels
  • Performing: de groep is klaar voor het werken
  • Adjourning: het einde van het jaar is in zicht, de kinderen vinden de groepsregels niet meer zo belangrijk.
Bij elke fase hoort een bepaald verloop. Als je niet zou ingrijpen, volgt dat verloop de wetten van de groepsdynamica.

Boeken over groepsdynamiek

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Emotieregulatie en mediation op schoolEmotieregulatie en mediation op school
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Handboek voor lerarenHandboek voor leraren - Marleen LegemaatLessen in ordeLessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk - Marleen LegemaatGrip op de groepGrip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep? - Arja KerpelDe RingaanpakDe Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas - Korstiaan KarelsKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongPesten aanpakkenPesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool - Arja KerpelGedragsproblemen in de klasGedragsproblemen in de klas - Arja KerpelGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen LegemaatDe zilveren wekenDe Zilveren Weken - Bertine van den Oever

Samenvatting

Pedagogisch klimaatPedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas - Arja Kerpel

Verdieping

Medogenloze groep De meedogenloze groep - Wendy Brasz en Myra den HaanVeilige schoolEen veilige school. Veiligheid in 5 stappen. - Elena Carmona van LoonGroepsvormingDe groep in je greep! - Ivo MijlandPesten tipsPesten: wat kun je doen in de klas? - Anton HorewegPedagogisch basisklimaatPedagogisch (basis) klimaat - Luc StevensVijfsporenaanpak pestenDe vijfsporenaanpak bij pesten - Bob van der MeerGedragsproblemen tipsGedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht - Peter de VriesPesterijen op schoolPesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen - Machiel KarelsPesten groepsaanpakPesten vraagt om een positieve groepsaanpak - Kees van OverveldGedragsproblemen leerkrachtgedragGedragsproblemen in de klas: preventie - Anton HorewegGroepsprocessenGroepsprocessen in de klas - Anton HorewegKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampSel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneelSociaal-emotioneel leren op school - Kees van OverveldVan groep naar team; kijk zo eens naar je klas!Maak van je groep een team! - Alex de BruijnSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberInternaliserende en externaliserende problemenHoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag? - redactieTips gouden weken15 tips voor de gouden weken - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.