Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Ontwikkelingsstoornissen

Dossier: alle informatie over Ontwikkelingsstoornissen

De term ontwikkelingsstoornissen is een algemene aanduiding voor een psychische of neurologische stoornis, waarbij de normale ontwikkeling van een kind belemmert wordt. Het kan bijvoorbeeld gaan om leerstoornissen, maar ook om problemen met spraak en de zintuigen.

Soms is de aandoening van tijdelijke aard, soms is hij chronisch. Er kunnen verschillende oorzaken van de ontwikkelingsstoornis zijn, bijvoorbeeld een ziekte of heftige ervaring.

De symptomen van ontwikkelingsstoornissen verschillen sterk. Een ontwikkelingsstoornis is iets anders dan een gedragsstoornis. De stoornissen kunnen zich voordoen in de leeftijd van baby tot puber, maar hebben vaak jarenlange gevolgen.

Hoe eerder de behandeling start, hoe groter de kans op succes is.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 mei 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Autismecoach in het vo en mboAutismecoach in het vo en mbo
 Medilex Onderwijs
Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Vind je eigen weg met jouw autismeVind je eigen weg met jouw autisme - Marleen LegemaatDe traumasensitieve schoolDe traumasensitieve school - Marleen LegemaatTaalontwikkelingsstoornissen in de klasTaalontwikkelingsstoornissen in de klas - Marleen LegemaatLesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegAutisme anders bekijkenAutisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde is - Helèn de JongVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongOmgaan met AspergerOmgaan met Asperger in de klas - Arja KerpelTeddy heeft autismeTeddy heeft autisme en Pien rode krullen - Arja KerpelOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen LegemaatOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen Legemaat

Samenvatting

ADHD uitlegADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling - Arja KerpelSyndroom van AspergerAsperger syndroom: kenmerken - tips - symptomen ASS - Corine Treffers

Opinie

ADHD is geen ziekteADHD is geen ziekte - Laura Batstra

Verdieping

Samenwerken van school en jeugdzorgOnderwijs en jeugdzorg hebben elkaar nodig! - Elena Carmona van LoonVan bao naar voASS / Autisme: sterk naar het voortgezet onderwijs - Inge VerstraeteVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenJagerskinderenKansen creëren voor kinderen met ADHD - Anne van HeesASS tipsASS: Autisme Spectrum Stoornis - tips voor de leerkracht - Anton HorewegRed de ADHD diagnoseRed de ADHD diagnose - Laura BatstraHGW classificerenHandelingsgericht classificeren in het onderwijs - Noëlle PameijerFonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventieHoe functioneren kinderen met fonologische zwakte auditief en communicatief in de klas? -2- - Jeanne BuijksSpeciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat Speciale hulp bij de ontwikkeling van de spreekvaardigheid -6- - Jeanne BuijksFonologische problemen materialen en bronnenHulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht - Jeanne BuijksSpeciale hulp aanvankelijk technisch lezenFonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9- - Jeanne BuijksHechting hechtingsproblemenHechting: de basis van menselijke relaties - Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.