Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Gedragsproblemen

Dossier: alle informatie over Gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn de ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

Dit zijn vooral externaliserende gedragsproblemen, omdat ze naar buiten toe en op anderen gericht zijn. Soms worden ook internaliserende gedragsproblemen hierbij gerekend, zoals faalangst. Als het probleemgedrag langer dan een jaar aanhoudt, kan er sprake zijn van een gedragsstoornis.

Bij een gedragsstoornis komen de symptomen in bepaalde combinaties voor, die ook in de DSM-V zijn beschreven.

Zie verder:

Nederlands Jeugdinstituut - gedragsproblemen

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 februari 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gedragsbeïnvloeding bij kleutersGedragsbeïnvloeding bij kleuters
 Medilex Onderwijs
Roos van Leary in de klasRoos van Leary in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Brutaal, boos of agressief gedrag op schoolBrutaal, boos of agressief gedrag op school - Marleen LegemaatDe traumasensitieve schoolDe traumasensitieve school - Marleen LegemaatLessen in ordeLessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk - Marleen LegemaatGedragsproblemen bij kinderenGedragsproblemen bij kinderen - Marleen LegemaatInstrumenten passend onderwijsInstrumenten voor begeleiden in passend onderwijs - Helèn de JongLesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegTemperamentvolle kinderenTemperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden - Arja KerpelVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongMeester Mark -2-Meester Mark vraagt door - Helèn de JongMeester Mark -1-Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs - Arja KerpelInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelCoachen van kinderenCoachen van kinderen met zwakke executieve functies - Arja KerpelGedragsproblemen in de klasGedragsproblemen in de klas - Arja KerpelVoorkom probleemgedragVoorkom probleemgedrag - Arja KerpelGroepsplan gedragGroepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO - Arja KerpelIk ben toch té gek!Ik ben toch té gek! - Een positieve kijk op Passend Onderwijs - Arja KerpelSociale veiligheid in schoolSociale veiligheid in school - Myriam LieskampRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen LegemaatNieuwe autoriteit - Haim OmerNieuwe autoriteit - Marleen LegemaatNieuwe autoriteit - Haim OmerNieuwe autoriteit - Marleen LegemaatNieuwe autoriteit voor oudersNieuwe autoriteit voor ouders - Marleen Legemaat

Opinie

Lof der zotheidDe lof der zotheid - echt gelijk door verschillende behandeling - Ivo MijlandAanpak probleemjongerenAanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking - Kees van OverveldTraumasensitief team bij psychotraumaKinderen in de knel interesseren ons geen knal - Anton Horeweg

Verdieping

Tips voor mentoren in begeleiding problematiekDe morele plicht van elke mentor - Ivo MijlandExplosief agressief gedrag (2)Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2) - Anton HorewegExplosief agressief gedrag (1)Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1) - Anton HorewegSamenwerken van school en jeugdzorgOnderwijs en jeugdzorg hebben elkaar nodig! - Elena Carmona van LoonTips in de klas - hechtingsproblemenHechtingsproblemen - tips voor de leerkracht - Anton HorewegFysiek straffenStraffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf - Kees van OverveldRelatie inzettenRegie versterken in het onderwijs; een basishouding! - Elena Carmona van LoonMaatwerk en vakmanschapVan maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek - Peter MolProfessionele houdingPassend onderwijzen vanuit vier dimensies - Peter MolScheiding oudersKinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt - Miriam de HeerVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenToelaatbaarheidPassend onderwijs en weloverwogen beslissen. Praten over leerlingen. - Elena Carmona van LoonInterventies gedragsproblemenInterventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap - Monique BaardGetraumatiseerde kinderenConnectie in plaats van correctie - kinderen met trauma - Willem de JongMindfulness oefeningenMindfulness in de Klas - Hélène van OudheusdenOnderwijstijdschrift JSW100 jaar onderwijstijdschrift JSW - Machiel KarelsGedragsproblemenIndicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen - Machiel KarelsPositive Behavior SupportSchoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) - Monique BaardProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwOmgaan met agressieKorte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school - Kees van OverveldFunctie gedragsproblemen‘Waarom doe je dat!?’ - Functie en aanpak van probleemgedrag - Kees van OverveldGedragsproblemen tipsGedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht - Peter de VriesPreventie gedragsproblemenOnderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie - Kees van OverveldWerken met Groepsplan gedragPassend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag - Kees van OverveldGedragsproblemen leerkrachtgedragGedragsproblemen in de klas: preventie - Anton HorewegOmgaan met gedragsproblemenOmgaan met gedragsproblemen - Anton HorewegProbleemgedrag in gradatiesHet ene gedragsprobleem is het andere niet - Kees van OverveldADHD misdiagnoseDiagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest - Willem de JongKinderen met een psychotraumaTrauma? Dat komt bij ons op school niet voor... - Anton HorewegTalentontwikkeling van executieve functiesTalentontwikkeling: de waarde van executieve functies - Nadine van der HartExternaliserend gedrag en investeren in relatieOmgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie! - redactieZeven tips anti discriminatieHoe pak je discriminatie effectief aan? - redactieSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseGedragsproblemen vanuit prikkels van het breinGedragsproblemen: een verkeerde afslag in het brein - Kees van OverveldSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampAngst en agressie in schoolAngst en agressie in de school - Kees van OverveldHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldTien aanbevelingen voor omgang jongeren en messencriminaliteitJongeren en messencriminaliteit -2- Tien aanbevelingen voor een oplossing - Kees van OverveldJongeren en messencriminaliteit: analyse en problematiekJongeren en messencriminaliteit -1- Wat is er aan de hand? - Kees van OverveldSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampSel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneelSociaal-emotioneel leren op school - Kees van OverveldGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegKinderen met messenKinderen met messen - Kees van OverveldWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton MooijInternaliserende en externaliserende problemenHoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag? - redactieHechting hechtingsproblemenHechting: de basis van menselijke relaties - Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.