Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Brein

Dossier: alle informatie over Brein

Brein wordt vaak gebruikt als synoniem voor het woord hersenen (zie begrippen hersenen). Maar terwijl het begrip hersenen breder gebruikt wordt (ook voor aansturing van lichamelijke functies) verwijst brein meestal naar de cognitieve functies van de hersenen (verstand, intelligentie) en alle functies van de hersenen die leren en ervaren mogelijk maken.

Het begrip kunstmatig brein wordt vaak gebruik in de context van een digitale omgeving: computers of robots worden geacht een kunstmatig brein te bezitten. Dit omdat hun vermogens vergeleken worden met de werking van hersenen.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar het brein en de werking ervan tijdens leerprocessen. Hierbij is er ook met name de laatste jaren veel oog voor de invloed van moderne media op het brein.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Vertrouwenspersoon in het vo of mboVertrouwenspersoon in het vo of mbo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Ken je breinKen je brein - en haal eruit wat erin zit - Arja KerpelBreinvriendelijk onderwijsBreinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips - Arja KerpelIk snap het wel, maar niet zo snel…Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid - Arja KerpelDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsAan de slag met handschriftonderwijsAan de slag met handschriftonderwijs - Marleen LegemaatHersenbeestHersenbeest - Harm KlifmanVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen Legemaat

Opinie

Digitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald Vervaet

Verdieping

BesturingssysteemHoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’? - Miriam de HeerManier van leren moet kloppenDe manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt - Dolf JansonOnveilige hechtingEen neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek - Henk GalenkampOntwikkeling hersenenOntwikkeling hersenen - Sieneke GoorhuisSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du Burckmindmap maken in het onderwijsMindmappen, een instrument voor het denken - Ed van Udenleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul Filipiakspeciale hulp aanvankelijk schrijven en spellenFonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10- - Jeanne Buijkspratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakOnderdelen geheugenstructuurLeren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen. - Tim Surma

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.