Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Burgerschap

Dossier: alle informatie over Burgerschap

Burgerschap is de manier waarop inwoners deel hebben en deelnemen aan de maatschappij en die zo helpen vormgeven. Er worden vier verschillende gebieden van burgerschap onderscheiden: 

  • Politiek-juridisch;
  • Sociaal-maatschappelijk;
  • Economisch;
  • Vitaal burgerschap.

Als het goed is, is er op elk gebied sprake van actief burgerschap. Dit is de bereidheid om een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Het bevorderen van burgerschap is een opdracht aan scholen, doordat binnen scholen kinderen leren omgaan met kinderen die andere denkbeelden, door bijvoorbeeld een andere cultuur, hebben. Vanuit huis krijgen niet alle kinderen dit mee, terwijl dit wel nodig is om op een constructieve en vreedzame manier mee te kunnen doen aan de samenleving.

Sinds 1 augustus 2021 zijn scholen daarom wettelijk verplicht om een doelgericht en samenhangend aanbod te formuleren voor burgerschap. Hierbij moeten ze het actief burgerschap en de sociale cohesie van de leerlingen bevorderen. Sociale cohesie gaat over het leren samenleven met elkaar. Het legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Dit was overigens al sinds 2006 verplicht. Eén van de verschillen tussen deze wetten is dat burgerschapsonderwijs niet meer als een apart domein gezien mag worden, maar dat burgerschap door scholen in het hele onderwijsaanbod een plek gegeven moet worden. Scholen houden wel ruimte om het burgerschapsonderwijs zelf in te delen op grond van de visie van de school. 

In de sociologie maakt men onderscheid tussen vier dimensies van burgerschap:

  • De rechtspositie: het recht om toegelaten te worden tot een land en de plicht om je aan de wetten van het land te houden en belasting te betalen.
  • De rechten: de burgerrechten. Bijvoorbeeld vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, stemrecht, recht op onderwijs, recht op een uitkering, enz.
  • De participatie: actief meedoen aan de maatschappij. Bijvoorbeeld door te werken, onderwijs te volgen of het bezoeken van culturele activiteiten.
  • De identiteit: solidair en loyaal zijn aan het land. Als iemand afstamt van een familie die generaties lang in een land woont, dan deelt hij een stuk geschiedenis, hij spreekt de taal en kent de heersende normen en waarden.

Verder kijken: burgerschap en gelijke kansen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 mei 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Mentale veerkracht van jongeren vergrotenMentale veerkracht van jongeren vergroten
 Medilex Onderwijs

Boeken

Onderwijskundig LeiderschapOnderwijskundig leiderschap - Myriam LieskampOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam LieskampIeder kind kansrijk!Ieder kind kansrijk! - Marleen LegemaatWoorden waarden werkelijkheidWoorden, waarden en werkelijkheid: Leiding geven aan waardengericht werken in scholen - Myriam LieskampHallo witte scholenHallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur - Machiel KarelsVan inclusief leiderschap naar inclusief meesterschapVan inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap - Machiel Karels

Samenvatting

Waardengedreven onderwijsWaardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie - Arja Kerpel

Opinie

Curriculum voor scholen breidt zich uitWat scholen allemaal moeten - Casper HulshofCurriculum geen visieEen curriculum is nog geen visie - Gert Biestaonderwijs en zelfkennisOnderwijs en zelfkennis - Jan Bransendemocratisch tekort advies Onderwijsraad mbt artikel 23En niet andersom? - Over het democratisch tekort in het advies van de Onderwijsraad met betrekking tot artikel 23 - Gert Biesta

Verdieping

Drie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltSociale ongelijkheid binnen het onderwijsSociale ongelijkheid binnen het onderwijs - Ilse Erich Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?Leerkracht én leerling centraal - Marcel van HerpenPersoonsvorming: socialisatie of subjectificatiePersoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie? - Gert BiestaOnderwijswaardenOud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs - Elena Carmona van LoonBurgerschap gamesGames en burgerschap - redactieBurgerschapsonderwijsBurgerschap in de school - René LeverinkSamenlevingsgerichte schoolDe Samenlevingsgerichte School - Peter de VriesOpbrengst toetsen en doel van onderwijsToetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs! - Dolf JansonBrede vaardigheden leerlingenAandacht voor brede vaardigheden - Bertine van den OeverZeven tips anti discriminatieHoe pak je discriminatie effectief aan? - redactieMorele groei Levinas (1)Morele groei vanuit het kind zelf -1- - Hilde van RossenDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampLeven lang leren: uitdaging!Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs - Myriam Lieskampburgerschapsvorming eigenheidPedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming - Gert BiestaKansenongelijkheid in het onderwijsAan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs - Jaap VersfeltVrijheid van onderwijsVrijheid van onderwijs: essentieel voor vorming van kinderen en jongeren - Gerdien Bertram-TroostVrijheid van onderwijsVrijheid van onderwijs: essentieel voor vorming van kinderen en jongeren - Gerdien Bertram-TroostWaarden als kompas Wat maakt jouw werk waardevol? - Tamara WallyBalanceren tussen vrijheid en deugdelijkheidArtikel 23: balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid - Symen van der ZeeVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert Biestaleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieDrie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltDrie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen Faberonvoldoende-voor-burgerschapHet regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen? - Piet van der PloegVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen Faberleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieTijdsbesef ontwikkelen door geschiedenislessen in onderbouwKunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.