Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Emotionele intelligentie

Dossier: alle informatie over Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie (EQ) is het intelligent omgaan met emoties. De emotionele intelligentie is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen. De vijf belangrijkste EQ-eigenschappen zijn:

  • zelfkennis,
  • optimisme,
  • zelfbeheersing of uitstel van behoeften;
  • empathie en
  • sociale vaardigheden.

In de meervoudige intelligentietheorie van Gardner heet de emotionele intelligentie anders: de interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie. Hierbij ligt het accent op het begrijpen en omgaan met andere mensen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 29 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Het belang van spel voor jonge kinderenHet belang van spel voor jonge kinderen
 Wij-leren.nl Academie
Specialist kleuterspelSpecialist kleuterspel
 Medilex Onderwijs

Boeken

Theorieboek groepsdynamicaGrenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica - Ernst van GrolLef om te luisterenLef om te luisteren - Hoe luister je nu echt naar leerlingen? - Arja KerpelIk heb ook wat te vertellenIk heb ook wat te vertellen! - Communiceren met pubers en adolescenten - Helèn de JongLuister je wel naar mij?Luister je wel naar mij? - Tips voor gespreksvoering met kinderen - Arja KerpelSociaal? Vaardig!Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden - Arja Kerpel

Samenvatting

Gebruik en nut van theorie over Meervoudige Intelligentie (MI)Meervoudige Intelligentie: Theorie en Invloed op Leerprestaties - redactie

Opinie

Onderwijs slaat doorHet onderwijs slaat door - Steven PontMeer ruimte vrij spelPsychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel - Louise BerkhoutKinderen opvoedenWat maakt kinderen gelukkig? - Steven Pont

Verdieping

Hersenen hebben een positieve aandachtsbankrekening nodigOok hersenen hebben een bankrekening - Ivo MijlandMentoraatOplosmiddelvrij mentoraat: gezonder voor mentor en leerling - Ivo MijlandVerwende kinderenAlles voor je kind - Willem de JongInzicht in gevoelensSociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven - Machiel KarelsInzicht in anderenSociale vaardigheden - omgaan met de ander - Machiel KarelsWeerbaar makenRol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen - Hans van RijnSociaal emotionele vaardighedenSociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht - Machiel KarelsSociale ontwikkelingWat is sociaal emotionele ontwikkeling? - Machiel KarelsSociogramSociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht - Arja KerpelHet verschil tussen wijsheid en intelligentieWijsheid en hoogbegaafdheid - Hilde van RossenWijsheid en hoogbegaafdheid deel 2Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2- - Hilde van RossenZelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel gelukZelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk - Hilde van Rossen13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen - Hilde van RossenFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberHoe help je leerlingen hun emoties te regulerenHoe help je leerlingen hun emoties te beheersen? - Tesha RobinsonHoe help je leerlingen hun emoties te regulerenHoe help je leerlingen hun emoties te beheersen? - Tesha RobinsonFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberWat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs? - Theo de KeulenaarHoe hebben wij intelligentie gefundeerd?Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd? - Theo de KeulenaarHet overschatte hoofdHet overschatte hoofd - Jellie de Jong

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.