Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Laaggeletterdheid

Dossier: alle informatie over Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid is een term die gebruikt wordt voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Laaggeletterde mensen zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel schrijven en lezen, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo 2/3.

In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder laaggeletterd, dat is ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Als gevolg van hun laaggeletterdheid hebben ze vaak last van schaamte en onbegrip en zijn ze afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden. Laaggeletterde mensen zijn minder zelfredzaam, minder gezond en minder sociaal actief. Ook vinden ze minder snel een baan en hebben ze minder grip op hun geldzaken.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 30 maart 2020

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klasMondeling taalgebruik en woordenschat in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Dit is dyslexieDit is dyslexie - achtergrond en aanpak - Marleen LegemaatTaalontwikkelingsstoornissen in de klasTaalontwikkelingsstoornissen in de klas - Marleen LegemaatVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanradersVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders - Gerard BelKansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectievenWat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs - Myriam LieskampOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen LegemaatOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen Legemaat

Samenvatting

Diagnosticerend onderwijzen bij rekenenDiagnosticerend onderwijzen bij rekenen - Korstiaan KarelsInterventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemersInterventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren - redactieEffecten van aanpakken voor een soepele overgang naar poEffecten van aanpakken voor een soepele overgang van kinderen naar de basisschool - redactie

Verdieping

Leesmotivatie bevorderenInvesteren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid - Annemieke TopTaalonderwijs betekenisvol en effectiefTaal, daar draait het om! - Bea Pomperttaalonderwijs met rijke leeromgevingTaalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving - Dolf JansonRekenachterstand wegwerkenZo leer je alle kinderen rekenen - Anna BosmanDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam Lieskampleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul FilipiakAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke Bemer

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.