Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Technisch lezen

Dossier: alle informatie over Technisch lezen

Technisch lezen is het koppelen van letters aan klanken. In de eerste plaats gaat het om het leren en herkennen van letters. Dan komt het lezen van woorden en tenslotte van zinnen.

Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen. Kinderen leren beter technisch lezen door veel te lezen, oefening baart kunst.

Bij technisch lezen hoort ook het goed voorlezen van een tekst, met de juist leestekens, het goede tempo en op toon.

Technisch lezen kan gestimuleerd worden door kinderen in heterogene groepjes samen een boek te laten lezen. Ook het werken met tutorgroepen heeft een positief effect op het technisch lezen. Bij tutorgroepen helpen kinderen uit hogere groepen (bijv. groep 7) kinderen uit een lagere groep.  Daardoor leren niet alleen de jonge kinderen beter lezen, maar ook de oudere kinderen. Want uitleggen en begeleiden draagt bij aan een betere beheersing van het technisch lezen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Expert kleuterontwikkelingExpert kleuterontwikkeling
 Medilex Onderwijs
Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Close ReadingClose Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs - Marleen LegemaatKrachtig anders lerenKrachtig anders leren - Kernvisie methode - Arja KerpelVloeiend van groep twee naar drieVloeiend van groep 2 naar 3 - Marleen LegemaatAan de slag met handschriftonderwijsAan de slag met handschriftonderwijs - Marleen LegemaatZo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul FilipiakGroep 3 DaltonproofGroep 3 Daltonproof - Marleen LegemaatActief Leren LezenActief Leren Lezen - Bertine van den Oever

Samenvatting

Leesonderwijs voor zwakke lezersWat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers? - redactieFonemisch bewustzijnHet effect van klappen in lettergrepen op foneembewustzijn bij jonge kinderen - redactieDraagt het aanleren van leesstrategieën bij aan de prestaties van leerlingen in vaklessen zoals biologie en geschiedenis? - redactie

Opinie

Dyslexieverklaring terecht?Heeft èlke dyslecticus dyslexie? - Teije de VosWat zijn metingen in het onderwijs waard?Wat zijn metingen in het onderwijs waard? - Ewald Vervaet

Verdieping

Formatieve evaluatie literatuuronderwijsFictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken - Gerdineke van Silfhouttaalonderwijs met rijke leeromgevingTaalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving - Dolf JansonBeschermende factoren bij dyslexieWat zijn beschermende factoren voor leerlingen met dyslexie? - Terry van de BeekLezen van teksten Makkelijk en moeilijk lezen - Paul FilipiakOntdekkend leren lezen en leesrijpheidOntdekkend leren lezen - Ewald VervaetOntdekkend leren lezen - HoofdkenmerkenOntdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken - Ewald VervaetOntwikkelingsgericht leesonderwijsIk ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs - Bea PompertBegrijpend lezen vakBegrijpend lezen als vak afschaffen? - Paul FilipiakClose ReadingBegrijpend lezen vervangen door Close Reading? - Paul FilipiakLeesmotivatie bevorderenInvesteren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid - Annemieke TopBegrijpend leesresultatenHet optimaliseren van begrijpend leesresultaten - Karin van de MortelOntluikende geletterdheidOntluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters - redactieTaalgericht onderwijsTaal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs - Gerdineke van SilfhoutLeren spellenLeren spellen: de klanken bepalen de letters - Dolf JansonWoordenschat uitbreidenWoordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken - Paul FilipiakTijdig signalerenDyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel? - Terry van de BeekLeesdorst lessen - 2Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 1Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les - Paul FilipiakEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutEffectief leesonderwijsAantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend! - Paul FilipiakBegrijpend lezenBegrijpend lezen is kwestie van denken - Karin van de MortelVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelTips motivatie lezenSuggesties voor motivatieproblemen bij lezen - Machiel KarelsLetters lerenLetters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat - Ewald VervaetSpellingvaardigheidSpellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen - Anna BosmanDe spellerSpellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller - Anna BosmanSpelling instructieSpellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie - Anna BosmanLettertype DyslexiePositieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect? - Anna BosmanLezen en spellenZo leer je kinderen lezen en spellen - Anna BosmanDyslexie behandelingBehandeling van dyslexie met de FL methode - Anna BosmanGoed taal- en leesonderwijsVijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs - Jos CöpEindexamen en dyslexieEindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk. - Terry van de BeekDenkend lezenDenkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau - Dolf JansonLeuke schooltekstenHoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet! - Gerdineke van Silfhoutwerken met website Lezeninhetvmbo.nlEen positieve leesspiraal in het vmbo - Gerdineke van SilfhoutBeter begrip door vloeiend lezenBeter begrip door vloeiend lezen - Karin van de Morteltoetsen in het leesonderwijs -pirls, pisaGedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek - Paul FilipiakTaalonderwijs aantrekkelijk en zinvol makenHoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren. - Dolf JansonLuisterboeken kinderenLuisterboeken voor kinderen, waar vind je die? - Marleen LegemaatGedachteloze leesvaardigheden-2Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip - Paul FilipiakAanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijsHet achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs - Paul FilipiakLeesonderwijs: begin pas als kind eraan toe isLeesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is - Ewald VervaetLeesmotivatie en samenhangend beleidWie goed leest, leest graag - en andersom - René Leverinkleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul Filipiaknadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald VervaetLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul Filipiakleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald VervaetLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul Filipiakleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos Cöpdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald VervaetDe invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven Fonologische vaardigheden -1- - Jeanne BuijksLeesonderwijs anders inrichtenMoeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten? - Jos CöpLeesonderwijs anders inrichtenMoeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten? - Jos Cöpvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke Bouwmandirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald Vervaetdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetSpeciale hulp aanvankelijk technisch lezenFonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9- - Jeanne BuijksSpeciale hulp aanvankelijk technisch lezenFonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9- - Jeanne Buijksspeciale-hulp-fonologische-problemen-voFonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11- - Jeanne BuijksAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke BemerLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de MortelLeesactie: werkvormen bij verhalenJuf, ik was Monica - deel 1 - Paul FilipiakLeesactie: werkvormen bij verhalenJuf, ik was Monica - deel 1 - Paul FilipiakLeesactie: werkvormen bij verhalen deel 2Juf, ik was Monica - deel 2 - Paul Filipiaklezen met denkstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - Lezen met denkstrategieën (9) - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul Filipiaklezen met denkstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - Lezen met denkstrategieën (9) - Paul FilipiakProces- en productgerichte evaluatie leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Over de proces- en productgericht evaluatie van het leesonderwijs (6) - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakLezen, waarom zou je?Lezen, waarom zou je? - Dolf JansonLezen, waarom zou je?Lezen, waarom zou je? - Dolf JansonDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakSamen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houdenBegrijpend lezen, de scheve toren van Pisa - Bert KalkmanLetterkennis en lettervloeiendheid in groep 4Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4 - Corine TreffersDoorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4 - Paul FilipiakEffect klank letterkoppelingen op leesresultaten in groep 3Aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2: zinvol! - redactieInterventies die technische leesontwikkeling stimuleren Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.