Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerlijn

Dossier: alle informatie over Leerlijn

Een leerlijn geeft per leergebied aan op welke manier de leerlingen van het startniveau tot de kerndoelen komen. Belangrijke momenten in de leerlijn heten tussendoelen.

De leerlijnen zijn een leidraad voor leerkrachten, want daardoor kunnen zij de ontwikkeling van hun leerlingen beter volgen. Ook weten zij op welk niveau de kinderen ongeveer moeten zitten om te voldoen aan de tussendoelen en kerndoelen.

De leerlijnen zijn ontstaan toen uit de praktijk bleek dat het voor scholen moeilijk was om de kerndoelen naar de praktijk te vertalen. De leerlijnen geven een praktische invulling aan de algemeen geformuleerde kerndoelen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
Specialist formatief handelen - voSpecialist formatief handelen - vo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Werkmap fonemisch bewustzijn Werkmap Fonemisch bewustzijn - Machiel KarelsLeerlijnen voor het basisonderwijsLeerlijnen voor het basisonderwijs - Machiel Karels

Samenvatting

Het versterken van eigenaarschap door leerlijnenVersterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs - redactieLeerinhoudenLeerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht - Arja Kerpel

Verdieping

Ontwikkelschool Spring High AmsterdamEn toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling - René LeverinkGroepsplannen en groepsoverzichtenEen groepsplan maken: zet eens een andere bril op - Nico van der MeerGroepsplanloosPlanmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht - Wendy Brasz en Myra den HaanLeerplan in beeldLeerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren - René LeverinkPictoverhalen lezenPictoverhalen: op weg naar leessucces - Marcel SchmeierCompetentiesCompetenties verwerven met en zonder instructie - Robert-jan SimonsLeerlijn rekenenLeerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Martie de PaterTafels lerenLeren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren! - Martie de PaterLeerlijnen de baasDe leerlijnen de baas - Martie de PaterHet proces om een rekenmethode te kiezenZo pak je het keuzeproces voor een nieuwe rekenmethode aan - Korstiaan KarelsLeesonderwijs: begin pas als kind eraan toe isLeesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is - Ewald VervaetDesign thinking als basis voor innovatief onderwijsDesign thinking als basis voor innovatief onderwijs - redactienadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald VervaetLeerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoudLeerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op? - Anne-Wil Abrahamseleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald Vervaetdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald VervaetIn drie stappen naar leerdoelenLeerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn - Anne-Wil Abrahamsedirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald Vervaetdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseLoslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waardLoslaten: waarom is dat zo moeilijk? - Martie de PaterVijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op AgorascholenHet goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen - Naomi MertensReferentieniveaus basisonderwijsDe referentieniveaus voor het basisonderwijs - Maarten van der SteegOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton Mooijinstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke OostingWerken met digitale methode 8 vragen over werken met een digitale methode - Nina BoswinkelDoorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4 - Paul Filipiak

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.