Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerstofaanbod

Dossier: alle informatie over Leerstofaanbod

Het leerstofaanbod is de informatie die bij elk vak wordt aangeboden aan de leerlingen. Dit moet invulling geven aan de kerndoelen en de doelstellingen van de les. Het leerstofaanbod is gericht op kennisoverdracht en kennismaking met de diversiteit in de samenleving.

Goede lesmethodes zorgen voor een doorgaande lijn in het leerstofaanbod. Dat wil zeggen, dat de leerstof die in groep 6 aangeboden wordt, een logisch vervolg is op de leerstof in groep 5. De leerinhouden moeten aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Als het goed is, werkt de leerkracht met een specifiek aanbod om de sociale competenties van de kinderen te ontwikkelen.

Bij het leerstofaanbod hoort ook het toerusten en vormen. Een onderdeel daarvan is het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is de taxonomie van Bloom?Wat is de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
Specialist formatief handelen - voSpecialist formatief handelen - vo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Interdisciplinair samenwerkenOver het schoolhek heen - Myriam Lieskamp

Samenvatting

LeerinhoudenLeerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht - Arja KerpelTaxonomie-van-bloomTaxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden - Machiel KarelsTaxonomie-van-bloomTaxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden - Machiel Karels

Opinie

Werkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de WaardtPlatform #onderwijs2032Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies - Casper HulshofStellingen #2032Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen! - Machiel KarelsVreemde talen onderwijsPlatform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep - Erna BrummelNationaal curriculumDe vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032 - Marjolein Zwik

Verdieping

Leerplan in beeldLeerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren - René LeverinkHogere orde denkenHogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenLeerwinst formatief toetsenGrotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen - Annemieke TopTaalgericht onderwijsTaal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs - Gerdineke van SilfhoutVakspecifiek verrijkenUitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken - René LeverinkDifferentiatieZij mogen allemaal leuke dingen doen - Dolf JansonBuitenschools lerenLeren van de buitenwereld - Dolf JansonWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutCultuurcoördinator10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee? - Sanne van den HoekPictoverhalen lezenPictoverhalen: op weg naar leessucces - Marcel SchmeierHoge verwachtingenVerwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect! - Marcel SchmeierGrip op leesbegripBeter toetsen en evalueren van lezen met begrip - Karin van de MortelVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelOverladenheidOverladenheid, de erfzonde van het onderwijs - Henk SissingSamenlevingsgerichte schoolDe Samenlevingsgerichte School - Peter de VriesTaalles als taallabDe taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles. - Dolf JansonVakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -eenVakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er? - Rens GresnigtVakintegratie, didactische aanpak-tweeVakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe - Rens GresnigtVakintegratie en leerkracht competentiesVakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht? - Rens GresnigtLeerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoudLeerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op? - Anne-Wil Abrahamseleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos CöpIn drie stappen naar leerdoelenLeerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn - Anne-Wil AbrahamseDe invloed van classificatie op het onderwijsWat zegt classificatie? - Mathilde Tempelman-LamLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseReferentieniveaus basisonderwijsDe referentieniveaus voor het basisonderwijs - Maarten van der SteegOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersWerken met digitale methode 8 vragen over werken met een digitale methode - Nina Boswinkel

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.