Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Onderpresteren

Dossier: alle informatie over Onderpresteren

Onderpresteren wil zeggen dat de prestaties lager liggen dan op grond van de capaciteiten van de leerling verwacht wordt. Er is dus sprake van een discrepantie tussen aanleg en prestatie.

Onderpresteren komt voor op alle niveaus. Een gemiddelde leerling die erg zwak presteert is dus ook een onderpresteerder. Bij zeer makkelijk lerende leerlingen is de kans op onderpresteren wel groter, omdat zij zich vaak moeten afstellen op een lager niveau. Meisjes die onderpresteren lopen het risico dat ze onopgemerkt blijven.

Een kind kan op alle terreinen onderpresteren, zowel op school als thuis. Er zijn twee vormen van onderpresteren:

  • Relatief: De leerling presteert onder zijn vermogen, maar wel op of boven het gemiddelde van de klas.
  • Absoluut: De leerling presteert onder zijn vermogen, zelfs op het laagste niveau van de klas.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie
Wat is begaafdheid?Wat is begaafdheid?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelPassend onderwijs voor begaafdenPassend onderwijs voor begaafde leerlingen - Arja KerpelMisdiagnose van hoogbegaafdenMisdiagnose van hoogbegaafden - Arja KerpelHoogbegaafd met stoornisHoogbegaafde kinderen met stoornissen - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafdenOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden - Marleen LegemaatHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingenHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen - Marleen LegemaatHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprongHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong - Marleen LegemaatAlle leerlingen bij de lesAlle leerlingen bij de les - Machiel Karels

Samenvatting

HoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelEffect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers boHet effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten - redactie

Opinie

HuiswerkbegeleidingHuiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren - Lisanne van Nijnatten

Verdieping

Groeimindset: praktijk, ervaringen en tipsGroeimindset, toch maar wel - deel 2 - Dick van der WaterenKritiek op groeimindset weerlegtGroeimindset, toch maar wel - deel 1 - Dick van der WaterenRekenen hoogbegaafde leerlingen Altijd de beste in rekenen. Tot nu. - Martine Blonk - MeulenkampUitdagend leren in de 21e eeuwUitdagend leren in de 21e eeuw - Jos CöpHoogbegaafdheid normaliserenHoogbegaafdheid normaliseren - Lisanne van NijnattenLeerhonger bij hoogbegaafdenHonger...! naar leren - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafd zonder voorsprongHoogbegaafd zonder didactische voorsprong? - Lisanne van NijnattenOmdenken met data21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data - Wendy Brasz en Myra den HaanExtra zorgvraagOnderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag - Lisanne van NijnattenVakspecifiek verrijkenUitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken - René LeverinkUitdagend onderwijsBeter begeleiden van uitdagend onderwijs - Eleonoor van GervenRAKIT-2 intelligentietestDe RAKIT-2 intelligentietest - IQ test - Lisanne van NijnattenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelChronisch onderpresterenChronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen - Lisanne van NijnattenLeerstof hoogbegaafdenLeerstof hoogbegaafden: moeilijk moet! - Eleonoor van GervenOnderpresteerdersOnderpresteerders - Eleonoor van GervenSlimme kleutersSlimme kleuters - Eleonoor van GervenHoogbegaafdheid leerkrachtcompetentiesZeven domeinen van leerkrachtcompetenties - Eleonoor van GervenIntelligentiekloofIQ test uitslag: Intelligentiekloof - Lisanne van NijnattenVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenPlusklas of inclusie onderwijsHoe lang blijft de plusklas nog bestaan? - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkelingGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1) - Hilde van RossenGevoelige periodes - integratie leerwinstenGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2) - Hilde van Rossenhoogbegaafd overgang po vo(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO - Martine Blonk - MeulenkampKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton MooijOnderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingenOnderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen - Ton MooijEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton MooijHoogbegaafdheid in evolutie deel 1Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 1 - Carl D'hondtHoogbegaafdheid in evolutie deel 2Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 2 - Carl D'hondt

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.