Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Schoolbestuur

Dossier: alle informatie over Schoolbestuur

Het schoolbestuur is het orgaan dat de eindverantwoordelijkheid draagt voor beslissingen die te maken hebben met de school en het onderwijs dat gegeven wordt.

Bestuur Basisonderwijs

Het bestuur van het openbaar onderwijs kan in handen liggen van de plaatselijke gemeente. Meestal is de rol van de gemeente beperkt tot het voordragen of benoemen van de leden van de raad van toezicht. Daarbij kan het dagelijks bestuur worden uitgeoefend door een bestuurscomissie, stichting of een openbaar rechtspersoon. 

Het bijzonder onderwijs wordt bestuurd door een stichting of vereniging. Tegenwoordig zie je veel bovenschoolse besturen, die dus de eindverantwoordelijkheid dragen over meerdere scholen. Enkele taken van het schoolbestuur zijn:

  • Het aannemen van nieuw personeel
  • Het bepalen van het schoolbeleid
  • Het waken over de doelstellingen m.b.t. de opvoeding
  • Het uitvoeren van taken die de overheid oplegt
  • Het zorgen voor huisvesting en onderwijsmiddelen
  • Het beheren van de financiën

Sommige van deze taken worden uitbesteed aan de schooldirectie, maar het bestuur blijft wel verantwoordelijk.  

Bestuur Voortgezet Onderwijs

Schoolbesturen van Voortgezet Onderwijs gaan vaak samenwerkingsverbanden aan met schoolbesturen van andere scholen uit de regio of met scholen op basis van gemeenschappelijke visie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 9 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
 Wij-leren.nl Academie
Mediation voor schoolleidersMediation voor schoolleiders
 Medilex Onderwijs

Boeken

Duurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampStrategisch omgaan met onderwijshuisvestingStrategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015 - Myriam LieskampMedezeggenschap in het onderwijsKansrijke medezeggenschap in het onderwijs - Myriam Lieskamp

Samenvatting

SchoolorganisatieSchoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap - Arja KerpelOnderwijs- en schoolontwikkelingOnderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren - Machiel Karels

Opinie

Werkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de WaardtOnderwijsontwikkelingAleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?” - René Leverink

Verdieping

Rolvast gedragRolvast gedrag in drie werkwoorden - Harm KlifmanWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsLuisterend bestuurOndersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit - Annemieke TopStakeholdersWerken aan relaties met stakeholders - Henk GalenkampRijnlandse besturing Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief - Herman KolthofBezoek raad van toezichtAandachtspunten bezoek raad van toezicht - Harm KlifmanGovernance & opbrengst 2Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2- - Harm KlifmanVarianten bestuur en toezichtVarianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht - Harm KlifmanDiversiteit in besturenMeervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen - Harm KlifmanBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenHerinrichting Raad van ToezichtBestuur en management in raad van toezichtmodel - Harm KlifmanOntwikkeling bestuur en toezichtDe ontwikkeling van bestuur en intern toezicht in het onderwijs - Harm KlifmanJuridische samenwerking IKC - onderwijsNaar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm? - Joost KarelsDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampStrategisch HR-beleid benut professioneel kapitaalStrategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties - Myriam LieskampTegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkelHoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden - Harm KlifmanDe samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuurEen ambitie op goed onderwijs - Minke KnolJezelf blijven bij inspectiebezoekOnderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt - Minke Knol

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.