Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Schoolklimaat

Dossier: alle informatie over Schoolklimaat

In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het schoolklimaat beïnvloedt en bepaalt de sfeer in de school.

Belangrijke elementen die het schoolklimaat bepalen zijn:

  • Veiligheid: Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen.
  • Betrokkenheid: het meeleven en de betrokkenheid van leerkrachten bepalen of het kind zich gezien voelt.
  • Structuur: een rustig leerklimaat wordt gevormd door duidelijke regels en structuur.

Er wordt ook wel het begrip pedagogisch klimaat gebruikt, omdat het gaat om het welbevinden van het kind.

Er zijn grofweg vier soorten schoolklimaten.

  • Het eerste type is het ondersteunende klimaat, waarin het sociale element het belangrijkste is.
  • Het tweede type is het innovatieve klimaat, met veel ruimte voor initiatief, groei en stimulans.
  • Het derde type is het klimaat waarin respect voor regels centraal staat. Er is veel aandacht voor structuur, veiligheid en uniformiteit.
  • Het vierde type is gericht op productiviteit en efficiëntie.

Een team moet zich bewust zijn van het schoolklimaat dat zij (willen) hebben, en nadenken over de eventuele schaduwkanten daarvan.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 22 maart 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Vertrouwenswerk in het po en voVertrouwenswerk in het po en vo
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Feedback in professionele context Kom maar op met je feedback - Machiel KarelsAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongPesten aanpakkenPesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool - Arja KerpelGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelSuccesvolle schoolprofileringSuccesvolle schoolprofilering - Myriam LieskampSociale veiligheid in schoolSociale veiligheid in school - Myriam Lieskamp

Samenvatting

Belonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkelingHeeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling? - redactie

Opinie

Onderwijssysteem en creativiteitBlijven kleuren! - Rijk van Ommeren

Verdieping

Het misbruik van de term precedentHet misbruik van de term 'precedent' - Ivo MijlandTips voor mentoren in begeleiding problematiekDe morele plicht van elke mentor - Ivo MijlandPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolNo blame-methodePesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…” - Ivo MijlandAutonomie counselingJouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller! - Dirk van der WulpLuisteren naar leerlingenDe Leerlingluisteraar is harthorend - Harry van de PolLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolPesten groepsaanpakPesten vraagt om een positieve groepsaanpak - Kees van OverveldKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpProbleemgedrag in gradatiesHet ene gedragsprobleem is het andere niet - Kees van OverveldOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampPreventie van gedragsproblemenPreventie van gedragsproblemen: daar moet je wat mee?! - Kees van OverveldSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk Galenkampboek kindermishandelingKindermishandeling bespreekbaar maken - Anton HorewegGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberOordeel van de Landelijke Klachtencommissie OnderwijsOnjuist oordeel van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs? - Joost Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.