Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Veiligheid

Dossier: alle informatie over Veiligheid

Het begrip veiligheid heeft te maken met de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook met de sociale veiligheid.

Fysieke veiligheid

Onder fysieke veiligheid valt brandveiligheid, verkeersveiligheid en veiligheid van leefomgeving.

Het is van belang dat iedereen weet hoe te handelen bij incidenten. Dit gaat niet alleen om kleine incidenten op het plein, maar ook om de vluchtroute bij brand. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen moeten dan weten wat er van hen verwacht wordt. De school moet weten hoe de veiligheidsbeleving van het team en de kinderen is. Aan de hand van de incidentenregistratie moeten acties ondernomen worden.
Een voorbeeld: als er elke keer kinderen botbreuken oplopen bij hetzelfde klimrek, dan moet er iets aan die situatie op het plein gedaan worden.

Sociale veiligheid

Er wordt van sociale veiligheid gesproken als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door anderen wordt aangetast. Hierbij gaat het om 

  • Het bevorderen van een positieve en veilige sfeer;
  • Het optreden tegen en voorkomen van pesten, schelden, discriminatie of andere vormen van ongepast gedrag.

Alle mensen in de school kennen - als het goed is - de gedrags- en omgangsregels, die de sociale veiligheid waarborgen.

Zie verder:

Inspectie van het Onderwijs - Sociale Veiligheid

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
Zelfbeschadiging en suïcide bij jongerenZelfbeschadiging en suïcide bij jongeren
 Medilex Onderwijs

Boeken

De traumasensitieve schoolDe traumasensitieve school - Marleen LegemaatLesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegDe RingaanpakDe Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas - Korstiaan KarelsVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongPesten aanpakkenPesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool - Arja KerpelGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelSociale veiligheid in schoolSociale veiligheid in school - Myriam LieskampVan inclusief leiderschap naar inclusief meesterschapVan inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap - Machiel Karels

Opinie

Traumasensitief team bij psychotraumaKinderen in de knel interesseren ons geen knal - Anton Horeweg

Verdieping

Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht? Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen - Peter de VriesPubers met gescheiden oudersPapa wil een Harley - Ivo Mijland5 redenen waarom pesten niet stopt Vijf redenen waarom pesten niet stopt - Ivo MijlandPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodInvloed van kindermishandeling en jeugdervaringenJeugdervaringen beïnvloeden hele leven - redactieKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc StevensVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenNo blame-methodePesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…” - Ivo MijlandOnveilige hechtingEen neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek - Henk GalenkampPesten tipsPesten: wat kun je doen in de klas? - Anton HorewegPesten groepsaanpakPesten vraagt om een positieve groepsaanpak - Kees van OverveldSteungroepaanpakSteungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek. - Dirk van der WulpKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpKinderen met een psychotraumaTrauma? Dat komt bij ons op school niet voor... - Anton HorewegCorona niet het enige gevaarEn wat als het thuis niet veilig is? - Anton HorewegExternaliserend gedrag en investeren in relatieOmgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie! - redactieSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampHet verschil tussen wijsheid en intelligentieWijsheid en hoogbegaafdheid - Hilde van RossenSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk Galenkampboek kindermishandelingKindermishandeling bespreekbaar maken - Anton HorewegSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberStille kinderen oorzakenAls je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag. - Anton HorewegStille kinderen oorzakenAls je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag. - Anton HorewegOordeel van de Landelijke Klachtencommissie OnderwijsOnjuist oordeel van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs? - Joost KarelsHet ondersteunen van instromende nt2-leerlingenHoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal? - redactieTips gouden weken15 tips voor de gouden weken - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.