Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Zelfbeoordeling

Dossier: alle informatie over Zelfbeoordeling

Zelfbeoordeling wil zeggen dat je kritisch naar je eigen handelen kunt kijken. Leerlingen leren door zelfbeoordeling beter reflecteren en ze ontwikkelen een kritische houding. Belangrijk bij zelfbeoordeling is bewustwording van het eigen handelen.

Positief effect van zelfbeoordeling is dat leerlingen leren meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen werk. Ook kan zelfbeoordeling leiden tot hogere scores op toetsen en een verbetering van het gestructureerd werken. Nadelen zijn dat leerlingen het nut er niet altijd van inzien en dat het tijdrovend is. Ook vinden leerlingen het vaak moeilijk zichzelf te beoordelen.

Bij zelfbeoordeling spelen het zelfvertrouwen, het zelfbewustzijn en het zelfbeeld een rol.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 8 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

De LeeruitdagingDe leeruitdaging - James Nottingham - Machiel KarelsLeeruitdaging voor jonge kinderenDe leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren - Bertine van den OeverReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Leerproces evaluerenPraten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden - Annemieke TopCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mboCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo - redactie

Verdieping

Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio - Maaike van de Looleerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachtenLeerwensen formuleren en reflectie - Peter RuitHigh impact learning (4) - Zeven bouwstenen High impact learning (4) - Zeven bouwstenen - Filip DochyHigh impact learning (1)High impact learning: model voor de toekomst (1) - Filip DochyHigh impact learning (3) -urgentieHigh impact learning (3) - Urgentie als eerste bouwsteen - Filip DochyNakijken leerlingenwerkNakijken: nut en noodzaak - Marcel SchmeierSociaal emotionele vaardighedenSociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht - Machiel KarelsZelfvertrouwenVertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren - Luc StevensActiverende didactiekActiverende didactiek en coachend leraargedrag - Machiel KarelsDigitaal portfolio met badgesAlles wat je in je mars hebt in je eigen hand - redactieZelfstandig leergedrag VOZelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes? - Machiel KarelsBewezen effectieve interventiesEvidence informed werken in het onderwijs - Jaap Versfelt13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen - Hilde van RossenOnderdelen geheugenstructuurLeren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen. - Tim Surma10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel KarelsEffectieve werkwijzen bij reflectie op het leerprocesHoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces? - redactieKijkwijzer voor leraren Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.