Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Portfolio

Dossier: alle informatie over Portfolio

Met een portfolio wordt in het algemeen een verzameling van werken of verwezenlijkingen van iemand bedoeld. Bijvoorbeeld een map met tekeningen/schilderwerk van een artiest.

Er zijn ook portfolio’s met educatieve doelen. Hierin neemt de leerling doelen op voor zichzelf en doet daarvan weerslag in de portfolio. Het 'moderne' portfolio is een (soms digitale) persoonlijke map met een inventarisatie van persoonlijke vaardigheden onderbouwd met bewijzen, afgemeten aan een standaard, met daarbij een persoonlijk stappenplan.

Vooral vanuit het beroepsonderwijs is het werken met portfolio’s bekend geworden. Door het gebruik van een portfolio worden leerlingen zélf verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit heeft een belangrijke positieve invloed op de motivatie voor het leren.

Ook in het basisonderwijs wordt steeds vaker gewerkt met een portfolio. Op die manier is er meer samenwerking tussen leerkracht en leerling. De leerkracht bepaalt niet alleen de leerdoelen, maar kinderen verzamelen leerervaringen en vertellen zelf hun verhaal hierbij. Ook bedenken de leerlingen hoe zij een leerervaring  in het portfolio kunnen vastleggen.

Door een portfolio wordt een kind eigenaar van zijn eigen leerproces en krijgt zelf verantwoordelijkheid hierover.Leerlingen kunnen middels zo'n digitaal portfolio hun ontwikkeling in beeld brengen. Dit past goed bij de brede beweging naar meer zelfsturing en eigenaarschap voor het leerproces. Leren is niet langer een passieve taak voor een kind.

Digitaal portfolio basisonderwijs

In het basisonderwijs wordt er steeds vaker gewerkt met een digitaal portfolio.

Digitale portfolio's zijn:

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 26 mei 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mediation voor schoolleidersMediation voor schoolleiders
 Medilex Onderwijs
Wat is formatieve evaluatie?Wat is formatieve evaluatie?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Beleid hoogbegaafdheidSlim beleid - Beleid rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelWanneer krijgen we weer les?Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie - - Joost KarelsLeerlijnen voor het basisonderwijsLeerlijnen voor het basisonderwijs - Machiel KarelsFormatief evalueren schoolbreed implementerenFormatief evalueren schoolbreed implementeren - Bertine van den Oever

Samenvatting

Het versterken van eigenaarschap door leerlijnenVersterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs - redactieE-portfolio'sDe impact van e-portfolios op het basisonderwijs - redactieDimensies van onderwijsDimensies van onderwijs - Machiel Karels

Verdieping

Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio - Maaike van de LooToekomstbestendig onderwijsDeze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig - Machiel KarelsDoelen gepersonaliseerd onderwijs Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodGepersonaliseerd onderwijsWat is gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodAdaptieve softwareAdaptieve software zet onderwijs op zijn kop - Tijl RoodOrganiseren gepersonaliseerd lerenHoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodGepersonaliseerd lerenFlip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren - Tijl RoodKindgericht onderwijsVan jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsCyclus HGWDe cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan - Arjan ClijsenHet lerarenregisterHet lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep - Korstiaan KarelsKindgesprek in een leercultuurLeertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken - Martine Blonk - MeulenkampDigitaal portfolio met badgesAlles wat je in je mars hebt in je eigen hand - redactieBrede vaardigheden leerlingenAandacht voor brede vaardigheden - Bertine van den OeverAan de slag: formatief evalueren met je teamFormatief evalueren: Aan de slag met je collega`s - Gerdineke van SilfhoutVijf voorbeelden van formatief evalueren De cyclus van formatief evalueren in 5 voorbeelden - Gerdineke van SilfhoutDe eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den OeverEigenaarschap van leren - vijf tipsEigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren - Michel VerdoornEffectieve werkwijzen bij reflectie op het leerprocesHoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.