Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Achterstandsleerlingen / risicoleerlingen

Dossier: alle informatie over Achterstandsleerlingen / risicoleerlingen

Achterstandsleerlingen zijn leerlingen in het basisonderwijs, die tot een achterstandscategorie behoren. Er wordt ook wel gesproken van risicoleerlingen. Kinderen vallen in deze categorie als hun ouders laag opgeleid zijn. Het Ministerie van OC&W geeft voor deze leerlingen een hogere vergoeding aan scholen.

Om te bepalen hoeveel geld basisscholen van de overheid krijgen, wordt aan elke leerling een gewicht toegekend. Aan risicoleerlingen c.q. achterstandsleerlingen wordt een extra gewicht toegekend, zodat een school die deze kinderen onderwijst, meer geld krijgt. Deze financiële toelage is dus niet gebaseerd op de intelligentie van het kind zelf, maar op het opleidingsniveau van de ouders. Met dit geld kunnen scholen extra ondersteuning faciliteren voor deze leerlingen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie
Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs

Boeken

Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheidAl pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid - Paul FilipiakHet meertalige kindHet meertalige kind - Paul FilipiakIeder kind kansrijk!Ieder kind kansrijk! - Marleen LegemaatKansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectievenWat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs - Myriam LieskampHallo witte scholenHallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur - Machiel Karels

Samenvatting

Zorg voor het kindZorg voor het kind: passend onderwijs - onderwijsbehoeften - Arja KerpelPassend onderwijsPassend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht - Arja KerpelOnderwijsachterstanden en leervertraging door coronaOnderwijsachterstanden en leervertraging door coronamaatregelen: een diepgaande analyse - redactie

Opinie

Data analyseBig Data en leesplezier - Dick van der WaterenLeerachterstand: waar lopen ze op achter?Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter? - Ivo MijlandLeerachterstand: waar lopen ze op achter?Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter? - Ivo MijlandKansengelijkheid en kansrijk adviserenKlasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren - Peter de VriesHavo is geen optieHavo is geen optie - Peter de Vries

Verdieping

Sociale ongelijkheid binnen het onderwijsSociale ongelijkheid binnen het onderwijs - Ilse Erich Hoge verwachtingenVerwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect! - Marcel SchmeierTaalachterstandTaalachterstand - Sieneke GoorhuisOnderwijs in tijden van coronaOnderwijs in tijden van corona - Myriam LieskampKlassen en kansenKlassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid? - Peter de VriesKansenongelijkheid in het onderwijsAan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs - Jaap VersfeltKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton Mooijlandelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculumOptimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum - Ton MooijDoorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatieOptimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie - Ton MooijArmoede op school Armoede op school - redactieGelijke onderwijskansen realiserenGelijke onderwijskansen realiseren - Ton MooijEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton Mooij

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.