Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Differentiatie

Dossier: alle informatie over Differentiatie

Wat is differentiatie?

Differentiatie is de wijze waarop de leerkracht rekening houdt met de cognitieve, metacognitieve, motivationele en culturele verschillen tussen leerlingen en daarop zijn of haar onderwijs afstemt. Differentiatie wordt daarom ook wel omgaan met verschillen genoemd. Differentiatie kan op vele gebieden en op vele momenten in de les. Er kan gedifferentieerd worden in bijvoorbeeld: 

  • Instructie
  • Werkvorm
  • Leerstof
  • Tempo
  • Moelijkheidsgraad
  • Leeromgeving
  • Onderwijstijd

Welke manieren van differentiatie bestaan er?

Er zijn twee manieren om te differentiëren: convergente en divergente differentiatie. Bij convergente differentiatie hebben alle leerlingen dezelfde leerstof en werken ze naar een gemeenschappelijk doel, maar verschilt de manier waarop ze dat doel bereiken, bijvoorbeeld door verschillen in instructie, onderwijstijd en werkvormen.

Bij divergent differentiatie sluit de leerkracht zoveel mogelijk aan bij de niveauverschillen en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Zo bieden leerkrachten de leerlingen andere leerstof aan of werken de leerlingen toe naar verschillende eindproducten. Vaak is er hierbij wel een gemeenschappelijke basis. De leerdoelen van de leerlingen kunnen dus verschillen.

Er is onderscheid tussen interne en externe differentiatie. Interne differentiatie is in de klas. Externe differentiatie is buiten de klas, waarbij het gaat over het onderbrengen van leerlingen in verschillende scholen of groepen. Bijvoorbeeld in vmbo-scholen of gymnasia of vmbo-, havo- en vwo-klassen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 juli 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
Directe Instructie - Hoe zet ik dit in?Directe Instructie - Hoe zet ik dit in?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Differentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de JongKansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectievenWat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs - Myriam Lieskamp

Samenvatting

LeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja KerpelDifferentiatieDifferentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen - Arja KerpelOnderwijsachterstanden en leervertraging door coronaOnderwijsachterstanden en leervertraging door coronamaatregelen: een diepgaande analyse - redactie

Verdieping

Verrijkend themaonderwijs kleuters Verrijking bij thema's in de kleuterklas - Martine Blonk - MeulenkampERK curriculumOver zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK - René LeverinkPersoonlijk leren - differentiëren Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen. - Jos CöpVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerLeerstofjaarklassensysteem is failliet!Het leerstofjaarklassensysteem is failliet! - Machiel KarelsDalton kernwaardenKernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs - Dolf JansonKlas overslaanKlas overslaan / versnellen? Let op! - Teije de VosLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelCompetentiesCompetenties verwerven met en zonder instructie - Robert-jan SimonsCyclus HGWDe cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan - Arjan ClijsenSignalerenSignaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben - Arjan ClijsenPassend onderwijs VOPassend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten! - wijnand-gijzenEfficiënte differentiatieBeter onderwijs door meer didactische efficiëntie - Michel VerdoornDifferentiatie adaptief onderwijsDifferentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs? - Michel VerdoornDifferentiatie procesDifferentiëren volgens drie cyclische processen - Michel VerdoornAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (1)Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (2)Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)? - Michel VerdoornOnderwijsbehoeftenHet benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften. - Arjan ClijsenWoordenschat differentiatieDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de PaterProbleemgedrag in gradatiesHet ene gedragsprobleem is het andere niet - Kees van OverveldOnderzoekend leren bij kleutersOei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken - Martine Blonk - MeulenkampSamen Leren en Innoveren op MaatSamen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht? - Martine Blonk - MeulenkampSchaf leerstofjaarklas afSchaf leerstofjaarklas af! - Ton Mooijvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke BouwmanEvidence based instructiestrategieën: wat is het effect? Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1) - Dick van der WaterenEvidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2) - Dick van der WaterenUitdagend rekenmateriaalUitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars - Machiel KarelsDe eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den Oeverlandelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculumOptimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum - Ton MooijAdaptief toetsen: een droombeeld?Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd - Karen HeijDuurzaam plan leerlingen ontmoeten waar ze zijnEen duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn - Paul Emerich FranceWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton MooijPraktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemenPreventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden - Ton Mooijinstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke OostingDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerWerken met digitale methode 8 vragen over werken met een digitale methode - Nina BoswinkelDifferentiatievormenPast convergente of divergente differentiatie beter in het VO? - redactieInterventies die technische leesontwikkeling stimuleren Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.