Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Assessment

Dossier: alle informatie over Assessment

Wat is een assessment?

Tijdens een assessment wordt de kennis en de vaardigheden van een persoon onderzocht en gedocumenteerd.

Een assessment heeft doorgaans de vorm van een formele toets of examen en heeft als doel om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is. Er wordt gecontroleerd waar leerlingen eventueel ondersteuning kunnen gebruiken of om prestaties te beoordelen.

Ook voor leerkrachten in het primair onderwijs is het steeds gangbaarder om assessments af te leggen om zo hun competenties in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende assessment tools beschikbaar. Door middel van verschillende testen wordt binnen een assessment de vakbekwaamheid en de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerkracht getoetst.

Assessments worden uitgevoerd met verschillende referentiekaders. De CITO-toets is een voorbeeld van een criterion-referenced assessment, waarbij getoetst wordt of de leerlingen alle vereiste kennis en vaardigheden bezitten die er aan het einde van hun basisschoolperiode van worden verwacht.

Een andere referentiekader is een norm-referenced assessment, waarbij de resultaten worden beoordeeld op basis van de algehele score van de klas of de jaargang.

gratis online assessment onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Expert kleuterontwikkelingExpert kleuterontwikkeling
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Mijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Prestatiepijn door toetsen Prestatiepijn: toetsen als boosdoeners? - Gerdineke van SilfhoutFormatieve assessmentLeren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk - Arja KerpelInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelRoos van Leary -2-Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team - Arja KerpelRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactie

Samenvatting

Roos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpel

Verdieping

Leraar, een rijk beroepLeraar, een rijk beroep - redactieBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VODe bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieSBL competenties VO MBOSBL competenties onderwijs leraar VO MBO - redactiePersoonlijkheidstestenPersoonlijkheidstesten - Machiel KarelsCompetentiemanagementCompetentiemanagement in het onderwijs - Machiel KarelsCompetentiesCompetenties verwerven met en zonder instructie - Robert-jan SimonsTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenSBL competenties VOSBL competenties onderwijs leraar vho - redactieSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieformatief toetsen didactisch handelenFormatief toetsen in relatie tot didactisch handelen - Dominique Sluijsmans toetsing als motor voor leren en succeservaringenToetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen - Dominique Sluijsmans Toetsing als kans voor leren - IntroToetsing als kans voor leren - Intro - Dominique Sluijsmans Formatief evalueren organiseren effectenHoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2) - Dominique Sluijsmans Formatief leren en de implementatie daarvanWat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3) - Dominique Sluijsmans Vijf voorbeelden van formatief evalueren De cyclus van formatief evalueren in 5 voorbeelden - Gerdineke van Silfhouttoetsing kans om te lerenToetsing als kans om te leren - interview - Dominique Sluijsmans Toetsing inzetten voor kansengelijkheidSelecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend - Karen HeijBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersTien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10) - Dominique Sluijsmans

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.