Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Welbevinden

Dossier: alle informatie over Welbevinden

Welbevinden is een basisvoorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Welbevinden is hoe iemand, bijvoorbeeld een kind, mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat. Het is ook wel de mate waarin iemand zich tevreden voelt met zijn of haar leven. Alle aspecten van het leven spelen een rol bij het ervaren welbevinden van een kind. Dit betekent dat voor emotionele aspecten, maar ook bijvoorbeeld de leefomstandigheden en de sociale vaardigheden het welbevinden van kinderen kunnen vergroten of verminderen. 
 
Concreet kan je bij welbevinden aan de volgende aspecten denken: een positief gevoel en positief in het leven staan, geluk, eigenwaarde, voldoening, ontspannen zijn, een gevoel dat je ertoe doet, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en energie, het ervaren van steun uit de omgeving en het goed weten omgaan met je eigen omgeving. Een kind met een hoog welbevinden straalt innerlijke rust uit en kan genieten van dingen.
 
Voor het ervaren van welbevinden is het nodig dat kinderen in voeling zijn met zichzelf, dat wil zeggen dat ze hun gevoelens doorleven. In het onderwijs zijn betrokkenheid en welbevinden twee belangrijke graadmeters om te zien hoe het met een kind gaat. Het is belangrijk om problemen met het welbevinden tijdig te signaleren. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het meten en volgen van bovenstaande aspecten van welbevinden. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met dat iedereen wel eens een keertje minder goed in zijn vel zit. Meet en volg het welbevinden daarom op verschillende momenten om een zo goed mogelijk beeld van het welbevinden te verkrijgen. 
 
Welbevinden ontstaat als tegemoet wordt gekomen aan de basisbehoeften van kinderen. Het hebben van een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn, is hierdoor een basisvoorwaarde voor het welbevinden van kinderen. 

Welbevinden

Prikkelende poster  - te downloaden of te bestellen bij Onderwijs Maak Je Samen.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 22 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leukerMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker - Marianne HogenhoutZo kun je mij bereikenZo kun je mij bereiken - PCM in de klas - Marleen LegemaatDe traumasensitieve schoolDe traumasensitieve school - Marleen LegemaatTheorieboek groepsdynamicaGrenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica - Ernst van GrolLesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelSturen op autonomieSturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs - Nelleke HerrewijnenSociale veiligheid in schoolSociale veiligheid in school - Myriam LieskampGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen LegemaatHet belang van vroege mondelinge taalvaardigheidAl pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid - Paul Filipiak

Samenvatting

Ervaringsgericht onderwijsErvaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid - Arja KerpelGezinsproblematiek en gedragsontwikkelingDe invloed van gezinsproblematiek op de gedragsontwikkeling van kinderen - redactie

Opinie

Een plasje buiten de pot Een plasje buiten de pot - Ivo MijlandParticiperende oudersLuc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel! - Joris SpekleBrede vormingBrede vorming maakt onderwijs mooier en completer - Alex de BruijnKinderen opvoedenWat maakt kinderen gelukkig? - Steven PontTraumasensitief team bij psychotraumaKinderen in de knel interesseren ons geen knal - Anton HorewegWat van waarde is in onderwijs op afstandOver wat van waarde is in onderwijs op afstand - Rijk van Ommeren

Verdieping

Hersenen hebben een positieve aandachtsbankrekening nodigOok hersenen hebben een bankrekening - Ivo MijlandOuderbetrokkenheid en werkdrukSamen zijn wij school - Peter de VriesFunctionele buikpijn - wat kan de leerkracht? Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen - Peter de VriesWelbevinden professionele schoolcultuurWelbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur - Henk GalenkampHoogbegaafdheid normaliserenHoogbegaafdheid normaliseren - Lisanne van Nijnattenprofessionele cultuur van welbevindenProfessionele cultuur en welbevinden - Henk GalenkampGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornOmdenken met data21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data - Wendy Brasz en Myra den HaanVeilige schoolEen veilige school. Veiligheid in 5 stappen. - Elena Carmona van LoonMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberErvaringsreconstructieDe ervaringsreconstructie; van onmogelijkheid naar kans - Marcel van HerpenSeksuele diversiteitNiemand uitgesloten! - Marcel van HerpenDepressie en zelfmoordZelfmoordgedachten bij hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkProfessionele houdingPassend onderwijzen vanuit vier dimensies - Peter MolSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenWeerbaarheid in gymlesWeerbaar worden vanuit de gymzaal - Ernst van GrolZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpLuisteren naar leerlingenDe Leerlingluisteraar is harthorend - Harry van de PolVerwende kinderenAlles voor je kind - Willem de JongOntspannen lesgeven tipsWerken in het onderwijs? Ja, graag! - Paul FilipiakOnveilige hechtingEen neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek - Henk GalenkampPesten tipsPesten: wat kun je doen in de klas? - Anton HorewegLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolHumor in de klasHumor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover. - Casper HulshofKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpWerkdruk werkplezierVan werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis - Angela Kouwenhoven-de WaardtKinderen met een psychotraumaTrauma? Dat komt bij ons op school niet voor... - Anton HorewegLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - Meulenkamppositief manipulerenPositief manipuleren in de klas - Ivo MijlandWeerstand in begeleidingsgesprekkenWeerstand in begeleidingsgesprekken? Meeveren! - Ivo Mijlandbenchmark motivatieBenchmarks voor motivatie - Ton van der ValkContact op afstandBenut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie - Martine Blonk - MeulenkampSturen op autonomieSturen op autonomie - Adri van den BrandExternaliserend gedrag en investeren in relatieOmgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie! - redactieBrede vaardigheden leerlingenAandacht voor brede vaardigheden - Bertine van den OeverOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseGespreksvaardigheden van de leraar als coachDe leerkracht als coach - Adri van den BrandSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldHoe professioneel ben je als professional?Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij? - Henk GalenkampSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampSel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneelSociaal-emotioneel leren op school - Kees van Overveldboek kindermishandelingKindermishandeling bespreekbaar maken - Anton HorewegOuderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijsOuder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces - Ite Woltershoogbegaafd overgang po vo(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO - Martine Blonk - MeulenkampGesprekken met collega's: (1) Uit de dramadriehoek blijvenGesprekken met collega's: (1) Hoe blijf je uit de dramadriehoek? - Adri van den BrandZelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel gelukZelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk - Hilde van RossenInzichten die kunnen helpen bij het voeren van oudergesprekken Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders - Adri van den Brand13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen - Hilde van RossenGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegParentificatie ontrafelenParentificatie en hoe dit te ontrafelen - Ivo MijlandSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de HeerTerug naar de basisTerug naar de basis - Jonathan EckertHet ondersteunen van instromende nt2-leerlingenHoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.