Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Divergente differentiatie

Dossier: alle informatie over Divergente differentiatie

Divergente differentiatie is een differentiatievorm waarbij de leerlingen op hun niveau worden aangesproken qua instructie en verwerking en waardoor er dus steeds grotere niveauverschillen ontstaan. Divergeren betekent namelijk 'uiteenlopen'.

Doordat de verschillen tussen de leerlingen op deze manier steeds groter worden, past ver doorgevoerde divergente differentiatie niet binnen het leerstofjaarklassensysteem.

Wanneer er divergente differentiatie wordt gehanteerd binnen een school, ontstaat er meer homogeniteit in de instructiegroepen.

Onderwijskundig onderzoek wijst uit dat homogene groepen voor de gemiddeld presterende leerlingen geen verschil uitmaakt. Voor de beter presterende leerlingen is divergente differentiatie beter, omdat zij niet meer 'opgehouden worden' door de leerlingen die minder presteren dan zij.

Voor de 'zwakkere leerlingen' bestaat het risico dat zij minder gaan presteren, aangezien ze niet meer 'meegetrokken' worden door de leerlingen die beter presteren dan zij. Bij divergente differentiatie is het dus belangrijk dat deze valkuil voorkomen wordt door de leerlingen voldoende uit te dagen en te begeleiden.

Overigens ontstaat hier ook de pedagogische discussie of het voor de 'zwakkere leerlingen' wel zo prettig is om hun hele schoolloopbaan 'meegetrokken' te worden met de beter presterende leerlingen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 8 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Differentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de Jong

Samenvatting

LeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja Kerpel

Opinie

Interview Roel Bosker Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden - René Leverink

Verdieping

Persoonlijk leren - differentiëren Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen. - Jos CöpDifferentiatieZij mogen allemaal leuke dingen doen - Dolf JansonLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonCyclus HGWDe cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan - Arjan ClijsenSignalerenSignaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben - Arjan ClijsenEfficiënte differentiatieBeter onderwijs door meer didactische efficiëntie - Michel VerdoornDifferentiatie adaptief onderwijsDifferentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs? - Michel VerdoornDifferentiatie procesDifferentiëren volgens drie cyclische processen - Michel VerdoornAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (1)Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (2)Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)? - Michel VerdoornOnderwijsbehoeftenHet benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften. - Arjan ClijsenWoordenschat differentiatieDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de PaterHomogeen of heterogeen groeperenHomogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs - Dolf van den BergSamen Leren en Innoveren op MaatSamen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht? - Martine Blonk - MeulenkampUitdagend rekenmateriaalUitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars - Machiel Karelslandelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculumOptimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum - Ton MooijDuurzaam plan leerlingen ontmoeten waar ze zijnEen duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn - Paul Emerich Franceinstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke OostingDifferentiatievormenPast convergente of divergente differentiatie beter in het VO? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.