Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerproces

Dossier: alle informatie over Leerproces

Het leerproces is het proces waarin de leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces is de leerkracht de belangrijkste factor. Om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit binnen dit leerproces heeft de leerkracht bepaalde competenties nodig:

  • Hij moet zorgen voor een duidelijke uitleg, waarin één oplossingsstrategie centraal staat.
  • Hij moet ook steeds controleren of de leerlingen het begrijpen.
  • Hij geeft een activerende instructie.
  • Hij is taakgericht en resultaatgericht.
  • Hij stemt het onderwijs af op de verschillen tussen de leerlingen.
     
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 18 februari 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leukerMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker - Marianne HogenhoutClose ReadingClose Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs - Marleen LegemaatZesde rol van de leraar De zesde rol van de leraar - Machiel KarelsHandboek voor lerarenHandboek voor leraren - Marleen LegemaatTeach like a ChampionTeach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren - Arja KerpelHandboek leren lerenHandboek leren leren - 5 krachtige principes - Arja KerpelExpliciete Directe InstructieExpliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les - Machiel KarelsOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelAan de slag met handschriftonderwijsAan de slag met handschriftonderwijs - Marleen Legemaat

Samenvatting

Hoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelTaxonomie-van-bloomTaxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden - Machiel KarelsCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mboCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo - redactie

Opinie

Een plasje buiten de pot Een plasje buiten de pot - Ivo MijlandDrie adviezen aan Arie Slob Beste heer Slob, drie adviezen voor u! - Ivo MijlandVinger opstekenVinger opsteken in de klas is niet verkeerd! - Michel VerdoornTransformerenStop met innoveren! Ga in transitie - Marjoke HinnenInterne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke HinnenStellingen #2032Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen! - Machiel KarelsEchte vrijheid in en door het onderwijsOnderwijs dat vrij maakt - Hartger Wassink

Verdieping

Lezen van teksten Makkelijk en moeilijk lezen - Paul FilipiakRichting geen recepten - HattieHattie geeft richting, maar geen recepten - Bas ter AvestGepersonaliseerd onderwijs versus EDIIs gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie? - Machiel KarelsGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornVijf mythes over leerbereidheidVijf hardnekkige mythes over leerbereidheid - Ivo MijlandClose ReadingBegrijpend lezen vervangen door Close Reading? - Paul FilipiakHogere orde denkenHogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkSchoolkeuze havo/vwoSelectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten - Annemieke TopTaalgericht onderwijsTaal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs - Gerdineke van SilfhoutLeren spellenLeren spellen: de klanken bepalen de letters - Dolf JansonBuitenschools lerenLeren van de buitenwereld - Dolf JansonLeesdorst lessen - 2Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 1Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les - Paul FilipiakZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonEffectief leesonderwijsAantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend! - Paul FilipiakTop down denkenTop-down denken in onderwijs en opvoeding - Lisanne van NijnattenVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelLeerhouding als basisDe leerhouding als basis voor succes op school - Jos CöpTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenHuiswerk makenMotiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken? - Dirk van der WulpMotivatie door feedbackMeer motivatie door oplossingsgerichte feedback - Dirk van der WulpLeuke schooltekstenHoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet! - Gerdineke van SilfhoutLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - MeulenkampRekenen koppeling verhaal-somKoppeling tussen verhaal en som - Ceciel Borghoutsmindmap maken in het onderwijsMindmappen, een instrument voor het denken - Ed van UdenLeesonderwijs: begin pas als kind eraan toe isLeesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is - Ewald Vervaetleeruitkomsten formuleren curriculumLeeruitkomsten formuleren voor je opleiding - Carine Elferinknadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald Vervaetpijlers leescultuurVier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school - Anneke Bemerleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald Vervaetleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos Cöpdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald VervaetHybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdelingHybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school - Rens GresnigtHybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoudHybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie - Rens GresnigtHybride leeromgeving (3): het ontwerpHybride leeromgeving (3): het ontwerp - Rens Gresnigtdirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald Vervaetdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetLeeruitkomsten ontwikkelen voor mboLeeruitkomsten zijn ontwikkeld. Welke stap nu? - Ingrid RoescherPraktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemenPreventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden - Ton Mooij

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.