Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Normjaartaak

Dossier: alle informatie over Normjaartaak

De normjaartaak is de jaartaak van een leerkracht. In 1998 is de normjaartaak ingevoerd in het basisonderwijs en dit was tot 2019 van kracht. De normjaartaak was vastgelegd in de CAO. In het primair onderwijs omvatte deze taak 1659 uur bij een fulltime aanstelling. De verdeling daarvan is als volgt:

  • Lesgevende taak: De daadwerkelijke lesuren. Vanaf 1 augustus 2019 is dat maximaal 940 uur, tenzij je in overleg met je directeur afspreekt dat dit hoger is.
     
  • Lesgebonden taken: Voor- en nawerk bij lesuren, zoals voorbereiding, nakijken, oudercontacten, klassenmanagement, administratie, etc.
    In overleg (kan zowel op bestuursniveau, schoolniveau als individueel niveau zijn) wordt dit percentage vastgesteld tussen  35% en 45% van de lesuren en wordt opslagfactor genoemd.
  • Individuele professionalisering: 83 uur. Deze uren (5% van je normjaartaak, dus parttimers naar rato) worden door de werknemer individueelzelf ingepland. Dit gebeurt vaak voorafgaande aan het schooljaar waarin de uren worden gemaakt en in overleg met de werkgever. Door de school georganiseerde bijeenkomsten als teamcursussen, bijeenkomsten over nieuwe methodes en didactische vergaderingen vallen niet onder deze uren. Deze uren vallen onder schooltaken.

  • Duurzame inzetbaarheid: 40 uur om te werken aan gezondheid en welzijn om je werk goed te kunnen blijven doen. De CAO noemt als voorbeelden studieverlof, coaching, oriëntatie op mobiliteit en peerreview, oftewel leren van elkaar. Voor startende leerkrachten is dit 80 uur, voor leerkrachten van 57 jaar en ouder 170 uur.
     
  • Overige taken: De overblijvende uren tot 1659 uur, voor commissies, projecten, vergaderingen en andere taken die op school gedaan worden.

Bij parttimers is de verdeling naar rato van de werktijdfactor. 

In de CAO van 2019 is de normjaartaak vervangen door het werkverdelingsplan. Dit stellen de werkgever en de werknemers samen op. In de praktijk wordt daarbij nog vaak de verdeling gehanteerd zoals gebruikelijk bij de normjaartaak, maar dit is niet verplicht.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gedragsbeïnvloeding in groep 3 en 4Gedragsbeïnvloeding in groep 3 en 4
 Medilex Onderwijs

Boeken

Het AlternatiefHet Alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs! - Machiel KarelsStartende leraren in het po en voStartende leraren in het po en vo - Myriam LieskampHandboek onderwijsrechtHandboek onderwijsrecht - Myriam LieskampVeranderend toezicht onderwijsinspectieVeranderend toezicht - Myriam LieskampEen leven lang vitaal in het onderwijsEen leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken - Myriam Lieskamp

Opinie

Drie soorten beleidBeleid, beleid en beleid - Harm KlifmanGroepsplangedoeGroepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers - Paul FilipiakWerkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de WaardtWerkdruk werkgelegenheidVan werkdruk naar werkgelegenheid - Marjolein ZwikStaat van de leraarDe Staat van de Leraar - Marjolein ZwikWerkdruk normjaartaakFlipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld - Marjolein ZwikVier maatregelen tegen lerarentekortVier maatregelen om meer onderwijzers voor de klas te krijgen - Ewald Vervaet

Verdieping

Nieuw taakbeleid en werkverdelingsplanMeebeslissen over taakbeleid; aan de slag met het werkverdelingsplan - Marjolijn van NoordWerkdruk bespreekbaar maken (3)Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3 - Marjolijn van NoordWerkdruk bespreekbaar maken (2) Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 2 - Marjolijn van NoordWerken met verbeterbordenMeer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden - Jaap VersfeltWerkdruk bespreekbaar maken (1) Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 1 - Marjolijn van NoordTips tegen werkdruk Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs - Jaap VersfeltWerkdruk en administratieDe bliksemafleiders in de discussie over werkdruk - Marjolein ZwikWerkdrukbelevingDe dooddoener die werkdrukbeleving heet... - Marjolein ZwikStartende leerkrachtDe startende leerkracht - Angela Kouwenhoven-de WaardtWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsRegeldruk en administratieRegeldruk en administratie: 5 vragen - Machiel Karels40-urige werkweekDe 40-urige werkweek: lust of last? - Marjolein ZwikWerkdruk verlagenHoe kun je werkdruk echt verlagen? - Michel VerdoornWerkdruk werkplezierVan werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis - Angela Kouwenhoven-de WaardtZzp-ers in het onderwijs en gevolgen van de uitspraak Hoge RaadZZP-ers in het onderwijs - gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad - Joost KarelsIn gesprek om van werkdruk werkplezier te makenIn gesprek raken en blijven. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (1) - Angela Kouwenhoven-de WaardtMet je team aan de slag om het werkplezier te vergrotenMet je team de werkdruk verminderen. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (2) - Angela Kouwenhoven-de WaardtRedenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppenWaarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar? - redactieVoortijdige uitstroom leerkrachten en pabostudentenWaarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.