Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Onderwijskwaliteit

Dossier: alle informatie over Onderwijskwaliteit

De onderwijskwaliteit is de kwaliteit van het onderwijs dat op een school gegeven wordt. Veel dingen zijn meetbaar, zoals de toetsresultaten, maar niet alles is te meten.

De onderwijskwaliteit omvat niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van kinderen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen. En dat is niet in cijfers uit te drukken.

Het is belangrijk dat de school de onderwijskwaliteit goed bewaakt en probeert te verbeteren. Dit heet kwaliteitszorg. De Inspectie van het Onderwijs heeft als kerntaak om de onderwijskwaliteit te controleren. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 23 november 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Maak leren zichtbaarMaak leren zichtbaar
 Medilex Onderwijs
7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooToetsrevolutieToetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs - Helèn de JongHet prachtige risico van onderwijsHet prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta - Machiel KarelsLeren zichtbaar makenLeren zichtbaar maken - John Hattie - Arja Kerpel

Samenvatting

Onderwijsverslag 2013-2014Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider - Machiel KarelsPassend onderwijsPassend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht - Arja KerpelOnderwijsverslag 2012/2013Onderwijsverslag 2012 / 2013: focus op de leerling - Machiel KarelsKwaliteitskaarten School aan ZetKwaliteitskaarten School aan Zet - redactie

Opinie

Kwaliteitszorg onderzoekWie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs? - Harm KlifmanToegevoegde waardeDe verleidingen van toegevoegde waarde - Dick van der WaterenOnderwijssysteem en creativiteitBlijven kleuren! - Rijk van OmmerenVisie en kernwaardenMaak visie tastbaar met kernwaarden! - Alex de BruijnStellingen #2032Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen! - Machiel KarelsOntwikkeling kwaliteitszorgOntwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs - Harm KlifmanLezend in BiestaLezend in Biesta - Harm KlifmanVreemde talen onderwijsPlatform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep - Erna BrummelKwaliteit in de klasKwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas... - Bea PompertOrganisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de Bruijn

Verdieping

Samenwerking teams Samen kijken - meer zien - beter beslissen - Theo WildeboerWat er niet klopt bij John HattieWat klopt er niet bij John Hattie? - Dolf JansonWerkend schoolplan Hoe maak je een schoolplan dat werkt? - Jaap VersfeltNee, dan Finland! Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim - René Leverinknieuwe vorm inspectietoezicht in 2017Bestuur én inspectie sturen samen op kwaliteit - Theo WildeboerFlip the System (1)Flip the System: hoe gaat het in zijn werk? (1) - Dick van der WaterenSchrijfonderwijs verbeterenSchrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen! - Helèn de JongGroepsplanloosPlanmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht - Wendy Brasz en Myra den HaanLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonMeedenken aan onderwijskwaliteitMeer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd - Annemieke TopRuimte voor lerarenRuimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren - Joyce van den BoogaardToezicht onderwijskwaliteitToezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld - Harm KlifmanProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaWereldgericht onderwijs -2-Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs - Machiel KarelsKwaliteit met NSCCTHet organiseren van onderwijskwaliteit met de NSCCT - Herman KolthofKleine klassen hebben voordelenKlein is fijn - Waarom kleine klassen beter werken dan grote - Ruben du BurckDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampLeven lang leren: uitdaging!Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs - Myriam LieskampCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert Biestanadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald VervaetLaat de professionele leergemeenschap slagenAan de slag met professionele leergemeenschap - Jaap Versfeltleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald Vervaetdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald Vervaetdirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDe invloed van classificatie op het onderwijsWat zegt classificatie? - Mathilde Tempelman-LamRuimte in het mbo om het onderwijs flexibel vorm te gevenFlexibel onderwijs - Speelruimte in regels voor mbo - Carine ElferinkBalanceren tussen vrijheid en deugdelijkheidArtikel 23: balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid - Symen van der ZeeLeerprocessen van professionals in de school begeleiden Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's? - Naomi MertensGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert BiestaVijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op AgorascholenHet goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen - Naomi MertensStaat van onderwijs en hoe verderOver de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg - Marcel van HerpenDe samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuurEen ambitie op goed onderwijs - Minke KnolJezelf blijven bij inspectiebezoekOnderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt - Minke KnolSchoolontwikkeling, ambities naar doelenVan ambitie naar uitvoer in de lespraktijk - Jaap Versfelt10 vragen aan de onderwijsinspectie10 vragen aan de Onderwijsinspectie 2022 - Machiel KarelsMaak je kwaliteitszorg levendMaak je kwaliteitszorg levend! - Minke KnolEen excellente school - 2Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen - Minke KnolEen excellente school -1Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken - Minke KnolOntwikkelingsgerichte auditZo doe je een ontwikkelingsgerichte audit - Machiel KarelsHet belang van subjectificatie in het onderwijsWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2 - Hartger WassinkTien werkzame principes voor een lerend team10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie - Machiel Karels10 vragen onderwijsinspectie 202410 vragen aan de Onderwijsinspectie - 2024 - Machiel KarelsKijkwijzer voor leraren Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren? - redactieKijkwijzer voor leraren Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.