Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Ontdekkend leren

Dossier: alle informatie over Ontdekkend leren

Ontdekkend leren is een werkwijze die vooronderstelt dat de leerling ergens in psychologisch opzicht aan toe is en daarom in staat stelt hem uit te dagen om de wereld actief te onderzoeken. Hierbij is de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen het uitgangspunt.

Bij ontdekkend leren wordt thematisch gewerkt en nieuwe kennis wordt in de context geplaatst. Hierdoor leren kinderen verbanden zien. Door nieuwe kennis en vaardigheden te verbinden aan eerder verworven kennis, beklijft het beter. Daarnaast is het zo dat de leerling de leerstof beter onthoudt als hij het zelf ontdekt.

Ontdekkend leren is actief leren. Het heeft positieve gevolgen op de leerhouding en de motivatie.
Ontdekkend leren maakt gebruik van coöperatieve werkvormen en de meervoudige intelligenties van Gardner.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Onderpresteren in het basisonderwijsOnderpresteren in het basisonderwijs
 Medilex Onderwijs
Wat zijn coöperatieve werkvormen?Wat zijn coöperatieve werkvormen?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Coöperatieve leerstrategieënCoöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden - Arja KerpelWerken in een kleuterwereld deel 2Werken in een kleuterwereld-deel 2 - Lianne JongsmaDe kracht van spelDe kracht van spel, waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten - Bertine van den Oever

Samenvatting

Onderzoekende houding lerarenDe onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering - redactieGebruik en nut van theorie over Meervoudige Intelligentie (MI)Meervoudige Intelligentie: Theorie en Invloed op Leerprestaties - redactieHoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelLeerlingen leren kennenLeerlingen leren kennen: leefwereld - ontwikkelingspsychologie - Arja KerpelCoöperatief lerenCoöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen - Arja KerpelCoöperatieve werkvormenCoöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen - Arja KerpelCreativiteit ontwikkelenCreativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het? - Machiel Karels

Opinie

Onderzoekend lerenDenken, dromen, kijken en doen - Bas ter Avest

Verdieping

Onderzoekend en ontwerpend lerenOnderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht? - Sietske van der WegenPersoonlijk leren - differentiëren Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen. - Jos CöpKritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkrachtActief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel - Sietske van der WegenOnderzoekjes in natuur en techniekKleine onderzoekjes, grote resultaten - Bea PompertVijf mythes over leerbereidheidVijf hardnekkige mythes over leerbereidheid - Ivo MijlandDuurzaam onderwijsAutopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs - Guus GeisenTIMSS-2015Basisschoolleerling minder goed in de exacte vakken - Annemieke TopInformeel lerenInformeel leren: zelf laten denken helpt - Dolf JansonVernieuwend bètaonderwijsVernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse - Annemieke TopCreativiteit bevorderenCreativiteit in je klas - Dick van der WaterenFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkHogere denkvaardighedenUitdagende opdrachten voor het betere denkwerk - René LeverinkOnderzoekend lerenOnderzoekend leren met computersimulaties - redactieZelfvertrouwenVertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren - Luc StevensLeerhouding als basisDe leerhouding als basis voor succes op school - Jos CöpDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenEmpirische cyclus (1)Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1) - Hanno van KeulenEmpirische cyclus (2)Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2) - Hanno van KeulenEvidence based instructiestrategieën: wat is het effect? Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1) - Dick van der WaterenKleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoekKleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek - Aafke BouwmanHandleiding leerlingen werken in groepenEnkele tips om leerlingen te leren werken in groepen - Cheyanne FreitasHoe hebben wij intelligentie gefundeerd?Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd? - Theo de KeulenaarHet overschatte hoofdHet overschatte hoofd - Jellie de Jong

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.