Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Creativiteit

Dossier: alle informatie over Creativiteit

Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief denken kun je originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen uitdenken. Creativiteit kan betrekking hebben op het denken of op het doen.

Creatief denken

Kernwoorden bij creatief denken zijn: ontdekken, nieuwe ideeën, originaliteit, verbeelding en out-of-the-box denken. 

Als het creatief denken goed ontwikkeld is, ben je doorgaans sterk in:

  • Nieuwe dingen bedenken, ontwerpen en inbrengen
  • Fantasie, dingen anders voorstellen en dagdromen
  • Rollenspellen en toneelspelen
  • Denken in beelden
  • Componeren
  • Dieper nadenken over gewone dingen
  • Ongebruikelijke oplossingen bedenken

Creativiteit is een onderdeel van je intelligentie. Robert Sternberg beschrijft dat intelligentie bestaat uit een analytisch, een creatief en een praktisch deel. Om succesvol intelligent te zijn, moet je deze drie delen succesvol kunnen managen. Synoniemen van creativiteit zijn vindingrijkheid en scheppingsdrang. 

Creatief bezig zijn

Creativiteit kan ook betrekking hebben op creatief zijn met je handen. Bij creativiteit van kinderen gaat het dan om creatief bezig zijn bij knutselen en dergelijke activiteiten.

Kinderen die creatief met hun handen zijn, zijn dan goed in het bedenken en uitvoeren van praktische oplossingen en technieken.

Creatieve ontwikkeling

De creatieve ontwikkeling van kinderen kan op verschillende manieren bevorderd worden. Er zijn bijvoorbeeld werkvormen beschikbaar waarmee het creatief denken geoefend kan worden. Maar ook op het gebied van muziek, bewegen en beeldende vorming kan de ontwikkeling gestimuleerd worden. Daarbij is het belangrijk dat er veel ruimte is voor de eigen inbreng van het kind.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Zone van naaste ontwikkelingZone van naaste ontwikkeling
 Wij-leren.nl Academie
Beweeg-, speel- en leerdeskundigeBeweeg-, speel- en leerdeskundige
 Medilex Onderwijs

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelOnderwijsmythesJongens zijn slimmer dan meisjes - 35 mythes over leren en onderwijs - Arja KerpelHet Grote VindingrijkboekHet Grote Vindingrijkboek - Creativiteit ontwikkelen in het onderwijs - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampMijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent - Machiel Karels

Samenvatting

LeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja KerpelHoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelOntdekkend lerenOntdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan - Arja Kerpel21st century skills21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden? - Machiel KarelsLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelCreativiteit ontwikkelenCreativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het? - Machiel Karels

Opinie

Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofdOnderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat - Alex de Bruijn

Verdieping

Cultuureducatie basisschool Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers - Vera MeewisProjectgericht werken zoals op High Tech HighOntwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak - Gerdineke van SilfhoutEen klas van denkers Een klas van denkers - Dick van der Wateren(Creatieve) denkvaardigheden stimulerenDe vergeten gave van creativiteit - Martine Blonk - MeulenkampKunst in curriculumKunst integreren in het curriculum - Vera MeewisKind centraalMet kunst het hele kind centraal - Vera MeewisLeren met kunstBeter leren en onthouden met kunst - Vera MeewisPraten over kunstZeven manieren om over kunst te praten - Vera MeewisCreativiteit bevorderenCreativiteit in je klas - Dick van der WaterenCultuurcoördinator10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee? - Sanne van den HoekComponerenComponeren in de klas - Vera MeewisTekenlesTekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit - Vera MeewisHet vrije spelHet vrije spel - Sieneke GoorhuisLeren denkenLeren denken als basis voor succes op school - Dolf JansonSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenKunstonderwijsKunstonderwijs en 21st century skills - Vera MeewisHumor in de klasHumor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover. - Casper HulshofHybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoudHybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie - Rens GresnigtHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk DewulfHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk Dewulf

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.