Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

ICT in het onderwijs

Dossier: alle informatie over ICT in het onderwijs

ICT is de afkorting van Informatie- en Communicatietechnologie. Ook in het onderwijs speelt ICT een belangrijke rol.

Dit betreft:

De leerkracht:

Leerprocessen en leervorderingen efficiënt registreren gebeurt vooral met behulp van ICT. Het inzichtelijk maken van de ontwikkeling is te monitoren met speciale programma's.

De leerling:

Het interactief en adaptief aanbieden van lesstof kan gebeuren via een computer of tablet. Daarbij is het digibord de laatste jaren ook steeds meer de blikvanger in de klas geworden.

 

Critici wijzen op de risico's van ondoordacht en overmatig gebruik van tablets en PC's in het onderwijs. De diepgang van het leren zou achteruitgaan en de concentratie van leerlingen laat te wensen over.

Er zijn daarom in het omgaan met ICT verschillende fasen en/of meningen te onderscheiden. :

1. Door de stormachtige ontwikkeling van technologie ontstaan er hooggespannen verwachtingen voor het toepassen van ICT in het onderwijs. ICT wordt omarmd en breed ingezet.

2. In een tweede fase ontstaat er frustratie en desillusie omdat verwachtingen niet altijd waargemaakt worden en/of er zijn onverwachte nadelige effecten;

3. Er ontstaat een kritische houding ten aanzien van ICT in het onderwijs waardoor er meer bezinning op gang komt en er doordachte keuzes worden gemaakt.

 

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 14 juni 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

De lerende mensDe lerende mens - Arja KerpelDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen Legemaat

Samenvatting

Meer leren van beeld en geluid - redactieLeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja Kerpel

Opinie

Data analyseBig Data en leesplezier - Dick van der WaterenStellingen #2032Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen! - Machiel KarelsKleuters en iPadsKleuters worden dommer van iPads - Sieneke GoorhuisDigitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald VervaetICT in kindcentraWelke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra? - Job van VelsenOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim Surma

Verdieping

Tabletprogramma's ondermijnen eigenaarschapDe leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's! - Dolf JansonPersoonlijk leren - differentiëren Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen. - Jos CöpDigitale leermiddelen in het onderwijsDigitaal of analoog, het maakt wat uit! - Wendy Brasz en Myra den HaanProgrammeren 2Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn - Marléone GoudswaardProgrammeren 1Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers - Marléone GoudswaardLeren in 2020 - 1Leren in 2020 - Jos CöpBlended learningGrenzen verleggen met blended learning - Sylvia PetersVernieuwend bètaonderwijsVernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse - Annemieke TopDigitale didactiekTien pijlers van digitale didactiek - Wilfred RubensMythe van leerstijlenDrie onderwijskundige mythes ontmaskerd - Wilfred RubensPersoonlijk lerenEffectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw - Jos CöpBlended learningBlended learning effectiever met regelmatig online toetsen - redactieComputerapplicatiesEffectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein - redactieOnderzoekend lerenOnderzoekend leren met computersimulaties - redactieDigitaal schoolbordDe kracht van het digitaal schoolbord - Jos CöpWoordenschat en ICTHoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren - Jos CöpSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du BurckWat leerlingen nu leren - afstandsonderwijsWat leerlingen nu leren - Onderwijs in tijden van coronaOnderwijs in tijden van corona - Myriam LieskampAdaptief toetsen: een droombeeld?Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd - Karen HeijKiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online lerenMaak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie) - Wilfred RubensStudenten aanwezigheid leerervaringenWillen studenten niet meer naar school of universiteit komen? - Wilfred RubensOnline begeleiding lopende band werkOnline begeleiding als lopende bandwerk - Wilfred Rubens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.