Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Activerend onderwijs

Dossier: alle informatie over Activerend onderwijs

Activerend onderwijs gaat uit van de grondgedachte dat leerstof beter beklijft als de leerlingen actief betrokken zijn bij het onderwijs. Er worden allerlei activerende werkvormen gebruikt om de leerlingen te betrekken bij de les.

Het activeren van de leerlingen begint al bij de instructie, door kinderen te stimuleren om mee te denken en vragen te stellen die daartoe uitnodigen. Het inzetten van activerende werkvormen tijdens de les zorgt ervoor dat de leerlingen actief meedoen.

Samenwerking tussen leerlingen kan ook activerend werken, mits de samenwerking doelmatig is.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
Onderpresteren in het basisonderwijsOnderpresteren in het basisonderwijs
 Medilex Onderwijs

Boeken

Teach like a ChampionTeach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren - Arja KerpelBreinvriendelijk onderwijsBreinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips - Arja KerpelCoöperatieve leerstrategieënCoöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden - Arja KerpelFascinerende ontdekkingenFascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek - Arja KerpelExpliciete Directe InstructieExpliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les - Machiel KarelsEssential SchoolsThe Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent - Machiel KarelsDidactische werkvormenHet didactische werkvormen boek - Arja KerpelWijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiekWijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek - Machiel KarelsWijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiekWijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek - Machiel KarelsDe Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven De Denkende Klas - Dick van der WaterenVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen Legemaat

Samenvatting

Werkvormen - InteractieDidactische werkvormen - Interactievormen - Arja KerpelErvaringsgericht onderwijsErvaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid - Arja KerpelHoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelCoöperatief lerenCoöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen - Arja KerpelCreativiteit ontwikkelenCreativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het? - Machiel KarelsTASC-modelTASC-model - uitleg en gebruik - Machiel Karels

Opinie

Vinger opstekenVinger opsteken in de klas is niet verkeerd! - Michel Verdoorn

Verdieping

Verrijkend themaonderwijs kleuters Verrijking bij thema's in de kleuterklas - Martine Blonk - MeulenkampERK curriculumOver zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK - René LeverinkTeam-based learningTeam-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren! - Ilse Erich Projectgericht werken zoals op High Tech HighOntwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak - Gerdineke van SilfhoutVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerSleutels effectieve les (1) De vier sleutels voor een effectieve les - deel 1 - Theo WildeboerEen aardig mondje Engels - René LeverinkGepersonaliseerd onderwijs versus EDIIs gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie? - Machiel KarelsLeerling als kritische denkerDe leerling als kritische denker - Dolf JansonDidaktiek van het beurten gevenBeurten geven in de klas: een krachtig didactisch middel - Sietske van der WegenEffectieve vragen stellen Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding - Sietske van der WegenInformeel lerenInformeel leren: zelf laten denken helpt - Dolf JansonHogere orde denkenHogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenManier van leren moet kloppenDe manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt - Dolf JansonGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutCreativiteit bevorderenCreativiteit in je klas - Dick van der WaterenHogere denkvaardighedenUitdagende opdrachten voor het betere denkwerk - René LeverinkMuziekeducatieIedereen kan muzikant zijn - Vera MeewisComponerenComponeren in de klas - Vera MeewisWetenschapsoriëntatieWetenschapsoriëntatie vwo-breed alternatief voor ANW - René LeverinkCompetentiesCompetenties verwerven met en zonder instructie - Robert-jan SimonsWerkklimaat tipsHet werkklimaat verbeteren via de kring - Jos CöpDirecte instructiemodelEffectieve instructie met het Directe instructiemodel - Arja KerpelTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenEmpirische cyclus (1)Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1) - Hanno van KeulenEmpirische cyclus (2)Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2) - Hanno van KeulenOnderzoekend leren bij kleutersOei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken - Martine Blonk - MeulenkampActiverende didactiekActiverende didactiek en coachend leraargedrag - Machiel KarelsEDI bij afstandsonderwijsExpliciete directe instructie bij onderwijs op afstand - Marcel SchmeierEvidence based instructiestrategieën: wat is het effect? Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1) - Dick van der WaterenHandleiding leerlingen werken in groepenEnkele tips om leerlingen te leren werken in groepen - Cheyanne Freitas

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.