Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

AVI-niveau

Dossier: alle informatie over AVI-niveau

AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Het is een systeem dat is ontwikkeld vanuit de gemiddelde leesontwikkeling van kinderen om de leesvaardigheid van kinderen te kunnen meten. Ook kan door middel van het AVI-niveau de moeilijkheidsgraad van een tekst bepaald worden.

Het AVI systeem bestaat uit AVI-toetskaarten en heeft 12 niveaus. De aanduiding is gekoppeld aan het leerjaar van de basisschool.  

De twaalf AVI-niveaus zijn:

AVI-Start - M3 - E3 - M4 - E4 - M5 - E5 - M6- E6- M7 - E7 - AVI Plus.

Het M3 niveau is het niveau wat halverwege groep 3 bereikt moet zijn. Daarna volgt E3, het niveau van eind groep 3. Zo gaat dat door tot en met groep 7. Het laatste niveau heet AVI-Plus.

Op vrijwel alle kinderboeken staat het AVI-niveau op de achterflap vermeld. De uitgever kan het AVI-niveau laten meten en bepalen door CITO.

Eerder werd een ander AVI-systeem gebruikt met 9 niveaus.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 11 juni 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

Close ReadingClose Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs - Marleen LegemaatZo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul Filipiak

Samenvatting

Leesonderwijs voor zwakke lezersWat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers? - redactie

Verdieping

Lezen van teksten Makkelijk en moeilijk lezen - Paul FilipiakClose ReadingBegrijpend lezen vervangen door Close Reading? - Paul FilipiakTijdig signalerenDyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel? - Terry van de BeekEffectief leesonderwijsAantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend! - Paul FilipiakVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelTips motivatie lezenSuggesties voor motivatieproblemen bij lezen - Machiel KarelsLetters lerenLetters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat - Ewald VervaetSpellingvaardigheidSpellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen - Anna BosmanDe spellerSpellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller - Anna BosmanSpelling instructieSpellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie - Anna BosmanLettertype DyslexiePositieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect? - Anna BosmanLezen en spellenZo leer je kinderen lezen en spellen - Anna BosmanDyslexie behandelingBehandeling van dyslexie met de FL methode - Anna BosmanGoed taal- en leesonderwijsVijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs - Jos Cöpwerken met website Lezeninhetvmbo.nlEen positieve leesspiraal in het vmbo - Gerdineke van Silfhoutleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul Filipiakpijlers leescultuurVier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school - Anneke BemerLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul FilipiakOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakLetterkennis en lettervloeiendheid in groep 4Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4 - Corine TreffersDoorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4 - Paul Filipiak

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.