Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerstofjaarklassensysteem

Dossier: alle informatie over Leerstofjaarklassensysteem

Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Zij worden op een uniforme manier benaderd.

Daarnaast is de leerstof een startpunt van het leerstofjaarklassensysteem. Er is een totaalaanbod beschikbaar van leerstof die de leerlingen jaarlijks zouden moeten kunnen leren.

Het basisuitgangspunt van het leerstofjaarklassensysteem is tenslotte dat aan kinderen van dezelfde leeftijd dezelfde prestatie-eisen kunnen worden gesteld.

Samengevat: Kinderen van dezelfde leeftijd moeten op hetzelfde tijdstip binnen dezelfde tijd succesvol presteren voor dezelfde leerstof.

Zittenblijven of doubleren hoort bij het leerstofjaarklassensysteem. Kinderen die de leerstof onvoldoende beheersen, moeten een jaar overdoen om zo weer met de jaargroep mee te kunnen doen.

Aangezien de praktijk leert dat kinderen erg verschillen in ontwikkelingstempo, wordt er bij het leerstofjaarklassensysteem vaak op allerlei manieren gedifferentieerd. 

Het leerstofjaarklassensysteem wordt ook wel wat korter 'jaarklassensysteem' genoemd.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Specialist formatief handelen - voSpecialist formatief handelen - vo
 Medilex Onderwijs
Wat is de taxonomie van Bloom?Wat is de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Gevormd of vervormd?Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs - Machiel KarelsGevormd of vervormd?Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs - Machiel KarelsBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampWanneer krijgen we weer les?Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie - - Joost KarelsLeren anders organiserenLeren anders organiseren - Machiel KarelsOnderwijs van binnenuitOnderwijs van binnenuit - Machiel KarelsOnderwijs van binnenuitOnderwijs van binnenuit - Machiel KarelsDe ultieme gids voor transformatie van je schoolDe ultieme gids voor transformatie van je school - Machiel KarelsAutopoiesis - leren in een levend systeemAutopoiesis - leren in een levend systeem - Machiel Karels

Opinie

Systeemcrisis in het onderwijsHet onderwijs verkeert in een systeemcrisis - Machiel KarelsWerkdruk onderwijsHoge werkdruk in het onderwijs is een gevolg van het huidige organisatiemodel. - Luc StevensHet mag wel wat kalmer aanHet mag wel wat kalmer aan in het onderwijs - Machiel KarelsLeerachterstand en visieWat zegt 'leerachterstand' over onze visie op leren? - Machiel KarelsReparatie of innovatieGroei vanuit de crisis naar een nieuwe toekomst voor het onderwijs - Machiel KarelsLeerachterstand: waar lopen ze op achter?Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter? - Ivo MijlandOrganisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de Bruijn

Verdieping

Toekomstbestendig onderwijsDeze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig - Machiel KarelsMisverstanden gepersonaliseerd onderwijs10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs - Machiel KarelsKindgerichte kwaliteitszorgKindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen - Machiel KarelsLeraarvaardigheden kindgericht onderwijsLeraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs - Machiel KarelsDoubleren of doorstromenHoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs? - Noëlle PameijerGepersonaliseerd onderwijsWat is gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodAdaptieve softwareAdaptieve software zet onderwijs op zijn kop - Tijl RoodOrganiseren gepersonaliseerd lerenHoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodGepersonaliseerd lerenFlip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren - Tijl RoodKindgericht onderwijsVan jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsLeerstofjaarklassensysteem is failliet!Het leerstofjaarklassensysteem is failliet! - Machiel KarelsLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonParadoxenParadoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren - Luc StevensVan methodeslaaf naar didactisch expertVan methodeslaaf naar didactisch expert - Machiel KarelsHomogeen of heterogeen groeperenHomogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs - Dolf van den BergReflectie op afstandsonderwijsReflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam - Machiel KarelsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs - Machiel KarelsGroepsdoorbrekend werken10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken - Machiel KarelsWat leerlingen nu leren - afstandsonderwijsWat leerlingen nu leren - Visie op kernwaarden en structuren van machtWie heeft de macht in de school? - Mathilde Tempelman-LamSchaf leerstofjaarklas afSchaf leerstofjaarklas af! - Ton MooijNationaal Programma Onderwijs stappenHoe breng je als schoolleider alle recente ontwikkelingen bij elkaar in een samenhangend plan? - Machiel KarelsGroeperingsvorm als machtige structuurHoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie - Mathilde Tempelman-LamGroeperingsvorm als machtige structuurHoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie - Mathilde Tempelman-LamDe macht van het roosterMoet onderwijs efficiënt zijn? - Mathilde Tempelman-LamDe invloed van classificatie op het onderwijsWat zegt classificatie? - Mathilde Tempelman-LamKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton MooijUnitonderwijs, van plan naar inrichtingUnitonderwijs, van plan naar inrichting - Hanneke OostingIn gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijsIn gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijs - Machiel KarelsWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton MooijPraktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemenPreventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden - Ton Mooijinstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke OostingVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel KarelsLeeropbrengst unitonderwijs versus klassikaal onderwijsWelk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.