Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Directe Instructiemodel

Dossier: alle informatie over Directe Instructiemodel

Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren.

Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar wordt in het Directe Instructiemodel rekening mee gehouden.

Bij Directe instructie zit er veel structuur in de lessen, want elke les is opgebouwd uit een aantal fasen:

  • terugblik;
  • oriëntatie;
  • instructie;
  • begeleid inoefenen;
  • controle;
  • verwerking en afronding.

De leerkracht controleert in grote mate het leerproces. Dit model is vooral effectief bij kinderen die veel begeleiding en een actieve instructie nodig hebben.

Verschillende soorten DI

Er zijn verschillende varianten van het directe-instructiemodel:

  1.  Expliciete Directe Instructie (EDI);
  2. Interactief Gedifferentieerde Directe Instructie (IGDI);
  3. Activerende Directe Instructie (ADI).

Het beste is om schoolbreed voor één bepaalde variant te kiezen, zodat de aanpak in alle groepen hetzelfde is en leerlingen daaraan gewend raken.

Welke doelen heb je voor ogen?

Daarnaast is het belangrijk om te bedenken dat het directe instructiemodel met name effectief is bij de voorbereiding voor een kennistoets. Het onderwijs kent echter meer ontwikkeldoelen dan alleen kennisoverdracht. Het is belangrijk om deze pedagogische doelen in het oog te houden bij de afweging welke keuze er gemaakt wordt qua werkvormen en instructiemodellen. Elke werkvorm heeft een eigen effect op de leerling.

Boeken over directe instructie

en
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Wat zijn coöperatieve werkvormen?Wat zijn coöperatieve werkvormen?
 Wij-leren.nl Academie
Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2
 Medilex Onderwijs

Boeken

10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooDifferentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsExpliciete Directe InstructieExpliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les - Machiel KarelsLeren zichtbaar makenLeren zichtbaar maken - John Hattie - Arja KerpelDidactische werkvormenHet didactische werkvormen boek - Arja KerpelWijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiekWijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek - Machiel KarelsDe Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven De Denkende Klas - Dick van der WaterenKansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectievenWat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs - Myriam Lieskamp

Opinie

Pedagogiek en didactiekDidactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig - Machiel Karels

Verdieping

Richting geen recepten - HattieHattie geeft richting, maar geen recepten - Bas ter AvestSleutels effectieve les (1) De vier sleutels voor een effectieve les - deel 1 - Theo WildeboerGepersonaliseerd onderwijs versus EDIIs gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie? - Machiel KarelsInformeel lerenInformeel leren: zelf laten denken helpt - Dolf JansonBeter rekenonderwijsOp weg naar beter rekenonderwijs - Dolf JansonOntspannen lesgeven tipsWerken in het onderwijs? Ja, graag! - Paul FilipiakPedagogisch basisklimaatPedagogisch (basis) klimaat - Luc StevensGrote en kleine groepHet werken met een grote en een kleine groep - Jos CöpLezen en spellenZo leer je kinderen lezen en spellen - Anna BosmanDirecte instructiemodelEffectieve instructie met het Directe instructiemodel - Arja KerpelLeren van foutenVan je eigen fouten leer je het meest? - Casper HulshofTegenvallende toetsresultatenDe resultaten vallen tegen. Wat nu? - Jos CöpEDI bij afstandsonderwijsExpliciete directe instructie bij onderwijs op afstand - Marcel SchmeierEDI bij afstandsonderwijsExpliciete directe instructie bij onderwijs op afstand - Marcel Schmeiernadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald Vervaetleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald Vervaetdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald Vervaetdirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald Vervaetinstructie kleuters leerkracht modelInstructie voor kleuters - de leerkracht als model - Aafke BouwmanEvidence based instructiestrategieën: wat is het effect? Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1) - Dick van der WaterenEvidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2) - Dick van der Watereninstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke Oosting

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.