Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Probleemoplossend vermogen

Dossier: alle informatie over Probleemoplossend vermogen

Het probleemoplossend vermogen is het vermogen om te (h)erkennen dat problemen bestaan en tot een plan kunnen komen om deze problemen op te lossen. Het probleemoplossend vermogen vraagt om vaardigheden als: signaleren, analyseren, oplossingsstrategieën bedenken, creatief denken, doorzetten, samenwerken, proactief zijn, evalueren en reflecteren.
Het probleemoplossend vermogen is één van de 21st century skills. Dit is een verzamelterm voor een aantal competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

De rol van sectievoorzitterDe rol van sectievoorzitter
 Medilex Onderwijs
Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie

Samenvatting

Ontdekkend lerenOntdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan - Arja Kerpel21st century skills21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden? - Machiel KarelsTaxonomie-van-bloomTaxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden - Machiel KarelsCreativiteit ontwikkelenCreativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het? - Machiel KarelsCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mboCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo - redactieTASC-modelTASC-model - uitleg en gebruik - Machiel Karels

Verdieping

Onderzoekend en ontwerpend lerenOnderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht? - Sietske van der WegenKritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkrachtActief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel - Sietske van der WegenEen klas van denkers Een klas van denkers - Dick van der WaterenLeerling als kritische denkerDe leerling als kritische denker - Dolf JansonOnderzoekend en ontwerpend lerenOp onderzoek in de klas - Dolf JansonHigh impact learning (4) - Zeven bouwstenen High impact learning (4) - Zeven bouwstenen - Filip DochyHigh impact learning (1)High impact learning: model voor de toekomst (1) - Filip DochyHigh impact learning (3) -urgentieHigh impact learning (3) - Urgentie als eerste bouwsteen - Filip DochyOnderwijswaardenOud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs - Elena Carmona van LoonCreativiteit bevorderenCreativiteit in je klas - Dick van der WaterenNakijken leerlingenwerkNakijken: nut en noodzaak - Marcel SchmeierRijk taalaanbodRijk taalaanbod door spel - Sieneke GoorhuisHet vrije spelHet vrije spel - Sieneke GoorhuisLeren denkenLeren denken als basis voor succes op school - Dolf JansonHybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoudHybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie - Rens GresnigtHybride leeromgeving (3): het ontwerpHybride leeromgeving (3): het ontwerp - Rens GresnigtBetekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijsDe betekenis en de invulling van de taak binnen daltononderwijs - Dolf Janson

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.