Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Schoolleider

Dossier: alle informatie over Schoolleider

Een schoolleider is de persoon die leiding geeft aan een school, de leeromgeving optimaliseert en het team aanstuurt en motiveert. Vroeger heette zo iemand in het basisonderwijs de 'bovenmeester' en was het meestal degene die het beste les kon geven of het langst aan de school verbonden was. Die tijd is duidelijk voorbij.

Ontwikkelingen in de onderwijssector hebben de verantwoordelijkheden van schoolleiders doen toenemen. Er wordt gesproken over 'onderwijskundig leiderschap' en 'integraal schoolleiderschap'
 
Bij integraal schoolleiderschap wordt van de schoolleider verwacht dat deze verschillende managementrollen flexibel kan vervullen.
 
De afgelopen jaren hebben zich in het onderwijs belangrijke ontwikkelingen voorgedaan die de complexiteit van het werk van schoolleiders aanzienlijk hebben vergroot. Schoolleiders worden geconfronteerd met allerlei politiek-bestuurlijke, onderwijskundige, maatschappelijke en organisatorische eisen. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat het werk van een schoolleider complexer en de managementverantwoordelijkheden groter zijn worden.

Opleiding schoolleider

Het vak van schoolleider is een uitdagend beroep waarvoor een gedegen opleiding gevolgd moet worden. Vaak zijn dit deeltijdopleidingen van enkele jaren.
 
Zie verder:
 
Rijksoverheid - hoe word ik schoolleider -primair onderwijs
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 14 juni 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs
7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Regieversterkend leiderschap - inleidingHet onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs - Elena Carmona van LoonPedagogisch klimaat nieuwkomersEen warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers - Hélène van OudheusdenGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelOnderwijskundig LeiderschapOnderwijskundig leiderschap - Myriam LieskampOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam LieskampVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsStap voor stap naar stevig leiderschapStap voor stap naar stevig leiderschap - recensie - Machiel KarelsDeep DemocracyDeep Democracy - De wijsheid van de minderheid - Machiel Karels

Samenvatting

LeiderschapsstijlenLeiderschap en leiderschapsstijlen - Machiel KarelsOnderwijsverslag 2013-2014Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider - Machiel Karels

Opinie

Dienend leiderschapIs dienend leiderschap te leren? - Harm KlifmanWerkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de WaardtSchoolleider als hitteschildSchoolleider: Hitteschild of doorgeefluik? - Alex de BruijnLeiderschap tonenToon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af. - Alex de BruijnTeamontwikkelingWerken aan team dé uitdaging schooldirecteur - Alex de BruijnLezend in BiestaLezend in Biesta - Harm KlifmanPositie schoolleiderScheiden van bestuur en schoolleiding - Rijk van OmmerenOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim Surma

Verdieping

Veranderingen bij de Nederlandse onderwijsleiderHoe is de Nederlandse onderwijsleider veranderd sinds 2015? - Margareth de WitBeleid school makenZo maak je richtinggevend beleid voor je school - Machiel KarelsProfiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkersHet profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers - Margareth de WitDe staat van de nederlandse onderwijsleiderDe staat van de Nederlandse Onderwijsleider - Margareth de WitKenmerken goede schoolleiderDe schoolleider doet ertoe - Myriam LieskampDe school als professionele leergemeenschapSamen werken en leren in een professionele leergemeenschap - Myriam LieskampLeidinggeven professies samenwerken It takes a village to raise a child. - Elena Carmona van LoonSchoolleider als regisseurDe leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren - Robert-jan SimonsPedagogisch leiderschapPedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen - Marcel van HerpenTweetalig communicerenTweetalig communiceren in een lerende school - Jan JuttenRolvast gedragRolvast gedrag in drie werkwoorden - Harm KlifmanWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolStakeholdersWerken aan relaties met stakeholders - Henk GalenkampWerk van de leraarDe leraar en de hartchirurg - Jan JuttenVerantwoordelijkheid lerenVerantwoord verantwoordelijk leren zijn - Dolf JansonLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolRijnlandse besturing Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief - Herman KolthofSchoolprofileringSchoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard - Ronald DulmersBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenPedagogisch leiderschapLuc Stevens over pedagogisch leiderschap - Machiel KarelsVerschillen in leiders gerelateerd Verschillen in leiderschap en: doen vrouwen het beter dan mannen? - Margareth de WitDe sleutel tot succes van de onderwijsleiderWat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider? - Margareth de WitDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampSchoolleider bij veranderingenHoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen? - Gerard BelHoe professioneel ben je als professional?Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij? - Henk GalenkampDe noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalenWerken met Teacher Leadership - Jaap VersfeltStrategisch HR-beleid benut professioneel kapitaalStrategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties - Myriam LieskampLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseSysteemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeemDansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school - Jan JuttenSchoolleider lerende cultuurDe schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren - Machiel KarelsTegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkelHoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden - Harm KlifmanEen excellente school - 2Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen - Minke KnolEen excellente school -1Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken - Minke KnolVoorkom vastlopen onderwijsveranderingHoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt? - Machiel KarelsDeep Democracy in het onderwijsDeep Democracy in het onderwijs - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.